Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorVermeulen, J.
dc.contributor.authorSpek, J. van der
dc.date.accessioned2011-05-31T17:02:27Z
dc.date.available2011-05-31
dc.date.available2011-05-31T17:02:27Z
dc.date.issued2011
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/7088
dc.description.abstractHet Dienstencentrum Human Resources is een jonge organisatie dat is opgericht in 2006 om het centrale aanspreekpunt te worden voor alle personeelszaken binnen Defensie. Sinds het oprichten van de organisatie is het onderhevig aan verandering. De belangrijkste drijfveer om deze veranderingen door te voeren zijn bezuinigingen binnen Defensie. In 2009 is er begonnen aan het ontwikkeltraject DC HR 2.0 met als doelstelling het zijn van meer ‘toegevoegde waarde’ binnen Defensie. Om dit te realiseren is er een start gemaakt met het opleiden van medewerkers zodat deze meer kennis zullen bezitten over de processen binnen de organisatie. Het is deze personeelsontwikkeling die centraal zal staan in dit rapport. Doordat deze verandering top down wordt geïmplementeerd, bestaat de kans dat het management te weinig rekening houdt met de gevoelens op de werkvloer. Dit kan tot weerstand leiden tegen de organisatieverandering. Een goede reden om kwalitatief onderzoek te doen; dit om de ervaringen van de medewerkers te achterhalen. Om inzichten te verwerven naar de betekenisgeving van de medewerkers zijn er interviews afgenomen met direct betrokkenen van het opleidingstraject. Deze interviews zijn bedoeld om de observaties te toetsen en om de documentanalyse aan te vullen. De hieruit verkregen data zijn vervolgens systematisch geanalyseerd. Uit het onderzoek blijkt dat de medewerkers binnen het DC HR de urgentie van de organisatieverandering kunnen inzien en zich daarom kunnen conformeren aan de voorgestelde veranderingen. De veranderingen dienen een gemeenschappelijk doel, waardoor de medewerkers deelgenoot worden van het ontwikkelingsproces. De ambitie die het management uitstraalt wordt geëvenaard door het ambitieniveau van de medewerkers binnen het opleidingstraject. Dit komt mede door de structuur van de organisatie, welke is neergezet als een platte organisatie met een weinig hiërarchische insteek. Dit ervaren de medewerkers als positief en leidt volgens hen tot een informele sfeer waar er ruimte is voor overleg en openheid. De bewuste keuze van het management om de medewerkers te betrekken bij het veranderingsproces zorgt er voor dat de medewerkers deelgenoot worden van het proces, wat een positief effect heeft op de betrokkenheid van de medewerker. De medewerker ervaart wel problemen met de terugkoppeling vanuit het management. Daarnaast vormt de omvang van de veranderingen een struikelblok, omdat ze moeilijkheden ervaren met het behouden van het overzicht. Dit wordt gevoed doordat processen niet concreet worden afgesloten met succesverhalen vanuit het management. Ook de onduidelijkheid rond de opleiding zorgt voor veel verwarring en onduidelijkheid bij de medewerkers. De organisatie kan echter worden getypeerd als een lerende organisatie waar de medewerkers een stem krijgen. Daarnaast zorgt de reflexieve insteek van het management ervoor dat de medewerkers open staan voor verandering.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent272384 bytes
dc.format.mimetypeapplication/msword
dc.language.isonl
dc.titleMissie: Ontwikkelen doen we samen
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsverandering, personeelsontwikkeling, lerende organisatie, defensie, human resources
dc.subject.courseuuOrganisaties, Verandering en Management


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record