dc.description.abstract | In september 2020 vond er een verenigingsconferentie plaats die NOC*NSF met haar leden
organiseerde. Deze conferentie moest leiden naar een manier van werken waarmee er in Nederland
sportaanbod wordt gecreëerd wat aansluit bij de wensen en behoeften van de hedendaagse sporter.
Hierbij is er geconstateerd dat NOC*NSF een belangrijke verbindende rol heeft in het Nederlandse
sportlandschap. Daarnaast heeft de conferentie ook geleid tot een andere rol voor NOC*NSF.
NOC*NSF zal zich gaan opstellen als faciliterende organisatie. Of zoals de werkgroep
verenigingsorganisatie het formuleerde: ‘van bepalend voor, naar faciliterend aan.’ Deze verandering,
gevat in een manifest, moet uiteindelijk leiden tot een eigentijdse vereniging van bonden die
verantwoordelijk zijn voor de verdere ontwikkeling van de sport in Nederland.
In 2020 is er onder de aangesloten sportbonden een vragenlijst uitgezet waar uitvraag werd gedaan
naar de rol van NOC*NSF in het bevorderen van sportparticipatie in Nederland. NOC*NSF heeft de
ambitie uitgesproken om deze beoordeling te verhogen. Om dit te kunnen bewerkstelligen wordt er
een analyse gemaakt aan de hand van het begrip ‘democratische legitimiteit’. Hierbij is het doel van
het onderzoek om in kaart te brengen hoe de bij NOC*NSF aangesloten sportbonden de democratische
legitimiteit van de NOC*NSF afdeling sportparticipatie beoordelen. De volgende vraag zal centraal
staan in dit onderzoek:
Hoe ervaren de bij NOC*NSF aangesloten sportbonden de democratische legitimiteit van de NOC*NSF
afdeling sportparticipatie?
Het verbeteren van de samenwerking tussen NOC*NSF en haar leden is van maatschappelijk belang,
aangezien deze partijen tezamen 5,2 miljoen sporters bereiken. Er zijn onderzoeken uitgevoerd naar
democratische legitimiteit van de Europese Unie en het Noorse NIF, maar binnen de Nederlandse
context is er nog een kennishiaat op het gebied van de democratische legitimiteit van de NOC*NSF
afdeling sportparticipatie.
Democratische legitimiteit is, door Hendriks (2006), als volgt omschreven: beleidsvoering die wordt
gedragen door betrokkenen en die legaal, controleerbaar, efficiënt en effectief zijn. Dit betekent dus
dat de beleidsvoering democratisch legitiem is wanneer het wettelijk gezien correct is, wanneer de
betrokkenen inzicht hebben de besluitvorming en daarnaast moet de beleidsvorming efficiënt en
effectief worden vormgegeven. Democratische legitimiteit bestaat uit vier facetten, namelijk: input
legitimiteit, throughput legitimiteit, output legitimiteit en feedback legitimiteit.
Om de onderzoeksvraag te kunnen beantwoorden zijn er twaalf eindverantwoordelijken voor
sportparticipatie bij de sportbonden, middels semigestructureerde interviews, bevraagd naar de
democratische legitimiteit van de NOC*NSF afdeling sportparticipatie. De respondenten waren
werkzaam bij vier grote- en acht kleine sportbonden.
De resultaten tonen aan dat de input legitimiteit positief wordt beoordeeld, ondanks dat kleine en
grote sportbonden op andere manieren input leveren en anders tegen de faciliterende rol van
NOC*NSF aankijken. Op het gebied van throughput legitimiteit dient NOC*NSF nog werk te verrichten
aangezien er een gebrek is aan transparantie. De bonden reageren wisselend op het beoordelen van
de output legitimiteit aangezien ze tevreden zijn over het werken in allianties, maar er blijkt nog steeds
sprake van een gebrek aan samenhang. De bonden beoordelen de feedback legitimiteit unaniem
negatief omdat er geen mogelijkheid wordt geboden tot het geven van feedback. Concluderend kan
er worden gesteld dat er op de gebieden van transparantie en feedback nog verbeterslagen te maken
zijn voor NOC*NSF sportparticipatie. | |