dc.rights.license | CC-BY-NC-ND | |
dc.contributor.advisor | Kraf, R. | |
dc.contributor.author | Anwari, M. | |
dc.date.accessioned | 2011-05-17T17:00:57Z | |
dc.date.available | 2011-05-17 | |
dc.date.available | 2011-05-17T17:00:57Z | |
dc.date.issued | 2011 | |
dc.identifier.uri | https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/6986 | |
dc.description.abstract | In dit experimenteel onderzoek is het effect van woordmoeilijkheid op tekstbegrip getest bij
sterke en zwakke lezers uit het tweede leerjaar van het voortgezet onderwijs. Op basis van een
leesvaardigheid- en woordenschattoets zijn eerst vijftig leerlingen van het VWO als sterke
lezers geclassificeerd en vijftig leerlingen van het VMBO als zwakke lezers. Daarna is de
meting van het tekstbegrip verricht door het gebruik van zogenaamde clozetoetsen
(gatenteksten) die gemanipuleerd waren op woordmoeilijkheid waardoor er een makkelijke en
een moeilijke tekstversie was ontstaan. Na afname van deze toets en na analyse van de
resultaten ervan is geconcludeerd dat woordmoeilijkheid wel degelijk effect heeft
op het tekstbegrip van leerlingen. Frappant genoeg is er door beide schooltypes niet significant
hoger gescoord op de makkelijke clozetekst, aangezien dit wel werd verwacht op basis van de
huidige kennis omtrent dit onderwerp. Echter, er is wel duidelijk geworden dat VWO’ers
moeilijke woorden beter aankunnen dan VMBO’ers. Ook is er gebleken dat VWO’ers op
beide tekstversies significant hoger hebben gescoord, maar dit werd dan ook verwacht
aangezien zij sterkere lezers zijn dan VMBO’ers. Hierdoor kan er geconcludeerd worden dat
het effect van woordmoeilijkheid op zwakke lezers groter is dan op sterke lezers. Schrijvers
van schoolboeken zouden dus in teksten voor VMBO’ers makkelijke woorden moeten
gebruiken, terwijl ze in teksten voor VWO’ers gerust moeilijkere woorden kunnen verwerken
zonder dat dit ten koste gaat van tekstbegrip. | |
dc.description.sponsorship | Utrecht University | |
dc.format.extent | 404412 bytes | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | nl | |
dc.title | Het effect van woordmoeilijkheid op het tekstbegrip van sterke en zwakke lezers | |
dc.type.content | Master Thesis | |
dc.rights.accessrights | Open Access | |
dc.subject.keywords | tekstbegrip, leesonderwijs, vmbo, vwo, woordmoeilijkheid, woordenschat, cito, sterke lezers, zwakke lezers | |
dc.subject.courseuu | Communicatie- en informatiewetenschappen | |