dc.rights.license | CC-BY-NC-ND | |
dc.contributor.advisor | Dielissen, Gerrit-Bartus | |
dc.contributor.advisor | Harakeh, Zeena | |
dc.contributor.author | Mast, H. | |
dc.date.accessioned | 2011-05-11T17:00:46Z | |
dc.date.available | 2011-05-11 | |
dc.date.available | 2011-05-11T17:00:46Z | |
dc.date.issued | 2011 | |
dc.identifier.uri | https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/6958 | |
dc.description.abstract | De moslima is in de Nederlandse politiek en media in de belangstelling komen te staan als onderdeel van het moslimdebat. Tien vrouwen zijn geïnterviewd en enkele uitkomsten van dit onderzoek zijn de volgende: De vrouwen vonden de Islam erg belangrijk. Het geloof is volgens eigen opgave erg bepalend voor hun gedrag en werkt als een soort rode draad door hun bestaan. Alleen voor de vrouw bestaat er een uiterlijk kenmerk om gelovige en niet- gelovige te onderscheiden, dit is de hoofddoek. Er vindt een proces plaats van ‘bloot’ kleden naar bedekt kleden. Dit gaat stap voor stap en gebeurt op het moment dat het meisje hier klaar voor is, zoals de Islam dat voorschrijft. Wel wordt aangegeven dat er druk wordt uitgeoefend vanuit de Marokkaanse gemeenschap. Er is sprake van disidentificatie, namelijk het reageren op en het ontwikkelen van een tegenovergestelde identiteit aan de dominante groep. | |
dc.description.sponsorship | Utrecht University | |
dc.format.extent | 1004065 bytes | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | nl | |
dc.title | Hoofddoekjes in Nederland: De sociale constructie van een religieus voorwerp. | |
dc.type.content | Bachelor Thesis | |
dc.rights.accessrights | Open Access | |
dc.subject.keywords | Marokkaans | |
dc.subject.keywords | Soennitisch | |
dc.subject.keywords | hoofddoek | |
dc.subject.courseuu | Algemene Sociale Wetenschappen | |