Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorDielissen, Gerrit-Bartus
dc.contributor.advisorHarakeh, Zeena
dc.contributor.authorMast, H.
dc.date.accessioned2011-05-11T17:00:46Z
dc.date.available2011-05-11
dc.date.available2011-05-11T17:00:46Z
dc.date.issued2011
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/6958
dc.description.abstractDe moslima is in de Nederlandse politiek en media in de belangstelling komen te staan als onderdeel van het moslimdebat. Tien vrouwen zijn geïnterviewd en enkele uitkomsten van dit onderzoek zijn de volgende: De vrouwen vonden de Islam erg belangrijk. Het geloof is volgens eigen opgave erg bepalend voor hun gedrag en werkt als een soort rode draad door hun bestaan. Alleen voor de vrouw bestaat er een uiterlijk kenmerk om gelovige en niet- gelovige te onderscheiden, dit is de hoofddoek. Er vindt een proces plaats van ‘bloot’ kleden naar bedekt kleden. Dit gaat stap voor stap en gebeurt op het moment dat het meisje hier klaar voor is, zoals de Islam dat voorschrijft. Wel wordt aangegeven dat er druk wordt uitgeoefend vanuit de Marokkaanse gemeenschap. Er is sprake van disidentificatie, namelijk het reageren op en het ontwikkelen van een tegenovergestelde identiteit aan de dominante groep.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent1004065 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleHoofddoekjes in Nederland: De sociale constructie van een religieus voorwerp.
dc.type.contentBachelor Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsMarokkaans
dc.subject.keywordsSoennitisch
dc.subject.keywordshoofddoek
dc.subject.courseuuAlgemene Sociale Wetenschappen


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record