dc.rights.license | CC-BY-NC-ND | |
dc.contributor.advisor | Meeuwesen, Ludwien | |
dc.contributor.author | Zendedel, R. | |
dc.date.accessioned | 2011-03-31T17:01:04Z | |
dc.date.available | 2011-03-31 | |
dc.date.available | 2011-03-31T17:01:04Z | |
dc.date.issued | 2011 | |
dc.identifier.uri | https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/6844 | |
dc.description.abstract | Kwalitatief onderzoek naar de ervaringen van jongvolwassenen met informeel tolken tijdens het medisch consult. De studie richt zich op de emotionele, technische en communicatieve aspecten van tolken. De rol van de informele tolk in het medisch consult en het overheidsbeleid met betrekking tot tolken worden eveneens besproken.
Er is gekeken naar de ervaringen van informele tolken vandaag de dag, als ook hoe het was om als kind te tolken. De vergelijking laat zien dat minderjarigen niet in staat zijn adequaat te tolken. Het ontbreekt ze aan taal- en wereldkennis. De kinderen voelen zich bovendien niet verantwoordelijk voor het goede verloop van de communicatie tussen de arts en de patiënt. Volwassen informele tolken rapporteren drie keer zoveel negatieve als positieve aspecten met betrekking tot tolken. Ze zijn vaak te veel betrokken bij het gesprek en voelen mee met de patiënt, waardoor ze een grote emotionele last ervaren. Echter, wanneer ze erin slagen de patiënt te helpen, krijgen ze een voldaan gevoel. Informele tolken treden op als belangenbehartiger van de patiënt. | |
dc.description.sponsorship | Utrecht University | |
dc.format.extent | 850462 bytes | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | nl | |
dc.title | ‘Dat wil je gewoon niet weten van je moeder!’ Ervaringen van jongvolwassenen met informeel tolken tijdens het medisch consult | |
dc.type.content | Master Thesis | |
dc.rights.accessrights | Open Access | |
dc.subject.keywords | Tolken | |
dc.subject.keywords | informele tolken | |
dc.subject.keywords | arts-tolk-patiënt communicatie | |
dc.subject.keywords | allochtone patiënten | |
dc.subject.courseuu | Communicatiestudies | |