Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorBavelaar, H.
dc.contributor.authorGerritsen, J.J.
dc.date.accessioned2011-03-22T18:01:00Z
dc.date.available2011-03-22
dc.date.available2011-03-22T18:01:00Z
dc.date.issued2011
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/6753
dc.description.abstractMusea 2.0? De ontwikkelingen op het gebied van het wereldwijde web van de afgelopen jaren zijn erg snel gegaan en hebben veel veranderingen met zich meegebracht. Sommige musea volgen deze veranderingen zeer nauw, zoals zal blijken uit de voorbeelden in de scriptie. Maar er zijn ook genoeg musea die nog niet thuis zijn in al mogelijkheden van sociale media. In de scriptie zal ik ingaan op de mogelijkheden van sociale media voor musea. Veel musea hebben behalve een eigen website ook een twitteraccount, zijn lid van Facebook of zijn op de een andere manier verbonden aan een sociale netwerksite. Toch staat het nog in de kinderschoenen. Dit is niet vreemd als je bedenkt dat we over ontwikkelingen van de afgelopen 5 jaar spreken. Het aanbod van sociale netwerksites is in deze afgelopen 5 jaar echter enorm gegroeid. Hierdoor kan het lastig zijn om door de bomen het bos te zien. Maar niet alleen de juiste netwerksites uit het aanbod kiezen kan lastig zijn, ook beslissen voor welke functies of taken van het museum de sociale media zinvol kunnen worden ingezet kan problematisch zijn. In het bedrijfsleven worden sociale netwerksites toch vooral gebruikt als marketingmiddel. Door zoveel mogelijk vrienden of fans te koppelen aan hun sociale netwerk, vaak te worden geretweet, en veel tags te krijgen, zorg je voor naamsbekendheid van het merk, bedrijf of product. Maar is meer. Het sociale web kan ook gebruikt worden voor educatiedoeleinden. Extra achtergrondinformatie en filmpjes, kunnen online weergegeven worden. Kunstwerken die niet in het museum getoond kunnen worden omwille van bijvoorbeeld de kwetsbaarheid, kunnen worden gefotografeerd en online gezet worden. Maar het geeft ook de mogelijkheid tot het verwezenlijken van de cocreatie en coproductie.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent363646 bytes
dc.format.extent107254 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleMuseum 2.0 Met sociale media in het netwerk
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsmuseum 2.0
dc.subject.keywordssociale media
dc.subject.keywordsnetwerken
dc.subject.keywordssociale netwerksites
dc.subject.courseuuKunstbeleid en -management


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record