Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorDen Ouden, Dr. H.
dc.contributor.advisorDe Jong, Mevr. N.
dc.contributor.authorEggink, J.A.
dc.date.accessioned2011-02-23T18:00:40Z
dc.date.available2011-02-23
dc.date.available2011-02-23T18:00:40Z
dc.date.issued2011
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/6653
dc.description.abstractKostbare mediaruimte vraagt om een constante verbetering van effectiviteit, wat ook geldt voor het medium radio. Versnelling van de afspeelsnelheid is een mogelijke oplossing om meer radiocommercials uit te kunnen zenden. In dit onderzoek is het effect onderzocht van een versnelling van radiocommercials van vijfentwintig en vijftig procent op de evaluatie van de spreker, de waardering van de radiocommercial, het onthouden van informatie uit de radiocommercial en de gepercipieerde overtuiging door de radiocommercial. Ook werd nagegaan of het type product waarvoor geadverteerd wordt van invloed was op de scores op deze variabelen. Het onderzoek werd uitgevoerd onder zestig proefpersonen die naar blokken radiocommercials moesten luisteren. Zij beantwoordden een schriftelijke vragenlijst. Uit de resultaten bleek dat een versnelling van vijfentwintig procent niet van invloed is op de genoemde variabelen. Een versnelling van vijftig procent is tevens niet van invloed, met uitzondering van de beoordeling van de uitspraak van de spreker. Deze werd minder goed beoordeeld bij een versnelling van de afspeelsnelheid van vijftig procent. Verder bleek het producttype van invloed op de evaluatie van de spreker. Bij een versnelling van vijfentwintig procent werd, ten opzichte van de niet versnelde versie en een versnelling van vijftig procent, de spreker in commercials voor duurzame producten significant beter beoordeeld dan de spreker in commercials voor vluchtige producten.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent255842 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleTempo!
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsradiocommercials, tempo, versnelling, overtuiging, cognitieve effecten, commercials, radio, afspeelsnelheid, productmatrix
dc.subject.courseuuCommunicatiestudies


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record