dc.rights.license | CC-BY-NC-ND | |
dc.contributor.advisor | Van Wijhe, Corine | |
dc.contributor.author | Braakman, N.A. | |
dc.date.accessioned | 2011-01-31T18:00:39Z | |
dc.date.available | 2011-01-31 | |
dc.date.available | 2011-01-31T18:00:39Z | |
dc.date.issued | 2011 | |
dc.identifier.uri | https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/6493 | |
dc.description.abstract | Deze studie onderzoekt het verschil in onderliggende motivatie tussen werkverslaving en bevlogenheid. De verwachting was dat leerdoelen uit het 2x2 Doeloriëntatie raamwerk, relaties aangaan met bevlogenheid, en dat prestatiedoelen en het leervermijding-doel samenhangen met werkverslaving. Om dit te kunnen toetsen werd in Studie 1 een Nederlandse Doeloriëntatie vragenlijst gevalideerd. De resultaten van Studie 1 wezen uit dat de vragenlijst over het algemeen betrouwbaar en acceptabel valide is. De resultaten van Studie 2 lieten voor bevlogenheid een positieve relatie met het leertoenadering-doel en een negatieve relatie met het leervermijding-doel zien. Voor werkverslaving werd een positieve relatie met het leervermijding-doel en het prestatietoenadering-doel gevonden. Onverwachts werden geen relaties gevonden voor het prestatievermijding-doel De verwachtingen worden grotendeels bevestigd, wat leidt tot nieuwe invalshoeken voor onderzoek naar bijvoorbeeld de vraag of dispositionele of situationele doelen betere voorspellers zijn van het onderliggende motivatieverschil tussen bevlogenheid en werkverslaving. | |
dc.description.sponsorship | Utrecht University | |
dc.format.extent | 611755 bytes | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | nl | |
dc.title | Willen workaholics en bevlogen mensen leren of presteren? | |
dc.type.content | Master Thesis | |
dc.rights.accessrights | Open Access | |
dc.subject.keywords | Werkverslaving | |
dc.subject.keywords | Bevlogenheid | |
dc.subject.keywords | Doeloriëntatie | |
dc.subject.keywords | Prestatiemotivatie | |
dc.subject.courseuu | Arbeids- en organisatiepsychologie | |