Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorDijk, Dr. ir. L. (Liset) van
dc.contributor.advisorZijdeman, Drs. R. (Richard)
dc.contributor.authorBruijne, K.J. de
dc.date.accessioned2011-01-31T18:00:37Z
dc.date.available2011-01-31
dc.date.available2011-01-31T18:00:37Z
dc.date.issued2011
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/6491
dc.description.abstractIn dit scriptieonderzoek staat de organisatie van de zorg op de dialyseafdeling van het Meander Medisch Centrum te Amersfoort centraal. Op deze afdeling leeft de wens om de zorg te optimaliseren. In dit onderzoek staan de ervaringen en behoeftes van zowel patiënt als verplegend personeel centraal, om aan de hand daarvan de organisatie van de zorg in kaart te brengen en inzicht te krijgen in kwaliteiten en kansen binnen deze organisatie. Om die organisatie in kaart te brengen is vanuit verschillende wetenschappelijke theorieën tot een overkoepelen model gekomen. In dit onderzoek is gekozen voor een kwalitatieve onderzoeksbenadering. Uit het onderzoek is gebleken dat de patiënten positieve ervaringen hebben met de zorg op de dialyseafdeling. Hun behoeftes liggen vooral in het krijgen van voldoende aandacht van het verplegend personeel en het belang dat men benaderd wordt als individu. Het verplegend personeel staat kritischer ten opzicht van de organisatie van de zorg. Hoewel men met plezier op de afdeling werkt, merkt men op weinig tijd te hebben voor waarom men eigenlijk gekozen heeft voor dit beroep; de patiëntenzorg en in het bijzonder het aandacht hebben voor de patiënt. De ruimte om volle aandacht aan de patiënt te geven, is door het vele werk beperkt geworden. Genoemde factoren die bijdragen aan de werkdruk, dan wel de onrust op de afdeling, zijn onder andere het gebrek aan continuïteit in de dagplanning. Tevens noemt men de wens tot meer sturing door de teammanager. Het principe van het zelfsturend team, waarop het team op dit moment is georganiseerd, wordt hiermee ter discussie gesteld. Hoewel teambreed wordt gedragen dat de patiënt voorop staat, wordt wel de vraag gesteld tot hoe ver de klantgerichtheid moet gaan. Geconcludeerd kan worden dat patiëntgerichtheid en werkdruk binnen de organisatie van de zorg op deze afdeling op gespannen voet staan met elkaar. Op basis van de onderzoekresultaten kan worden aanbevolen om de vraag rond klantgericht werken op tafel te leggen binnen het team en vervolgens te zoeken naar grenzen waarbinnen benadering en bejegening van de patiënt de ruimte wenst te krijgen. Tevens wordt aanbevolen het principe van het zelfsturend team kritisch te benaderen en te onderzoeken in hoeverre de huidige organisatie van het team beantwoordt aan de doelstelling die hier aan ten grondslag ligt.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent800395 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleZorg is organiseren
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsGezondheidszorg, organiseren, samenwerking, patiëntgericht, kwaliteit, zorg
dc.subject.courseuuVraagstukken van beleid en organisatie


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record