dc.rights.license | CC-BY-NC-ND | |
dc.contributor.advisor | Bijleveld, E.H. | |
dc.contributor.author | Korevaar, R. | |
dc.date.accessioned | 2011-01-27T18:01:03Z | |
dc.date.available | 2011-01-27 | |
dc.date.available | 2011-01-27T18:01:03Z | |
dc.date.issued | 2011 | |
dc.identifier.uri | https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/6478 | |
dc.description.abstract | De belangrijkste vraag die in dit onderzoek wordt gesteld is of mensen meer beloningsgevoelig worden wanneer ze op subtiele wijze (door middel van priming) merken dat een taak veel inspanning vereist. Anders gezegd, gaan mensen meer inspanning leveren wanneer de beloning hoog is en de taak meer inspanning vereist? Dit is getoetst door participanten inspannende plaatjes versus niet inspannende plaatjes te laten zien. De resultaten van Experiment 1 wijzen uit dat men harder gaat werken voor een hoge beloning in vergelijking met een lage beloning. De voorspelde interactie tussen beloning en vereiste inspanning werd echter niet gevonden. Het uitblijven van deze interactie zou kunnen komen doordat het concept ‘inspanning leveren’ niet juist werd geprimed. Om deze reden is de vereiste inspanning in Experiment 2, door andere stimuli te gebruiken, op een andere manier subtiel gepresenteerd. Uit Experiment 2 bleek vervolgens dat de participanten inderdaad meer inspanning leverden wanneer zij geprimed werden met een hoge vereiste inspanning in vergelijking met een lage vereiste inspanning. De conclusie die men hieruit kan trekken is dat participanten harder gingen werken wanneer de vereiste inspanning hoog was, zelfs wanneer deze op subtiele wijze werd gepresenteerd. | |
dc.description.sponsorship | Utrecht University | |
dc.format.extent | 184917 bytes | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | nl | |
dc.title | Mensen gaan harder werken wanneer men merkt dat een taak veel inspanning vereist, zelfs wanneer deze op een zeer subtiele manier wordt aangeboden. | |
dc.type.content | Master Thesis | |
dc.rights.accessrights | Open Access | |
dc.subject.courseuu | Sociale psychologie | |