Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorKoole, T.
dc.contributor.authorDocter, K.
dc.date.accessioned2011-01-24T18:00:50Z
dc.date.available2011-01-24
dc.date.available2011-01-24T18:00:50Z
dc.date.issued2011
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/6451
dc.description.abstractIn dit onderzoeksverslag wordt een onderzoek naar een specifieke vorm van multitasken beschreven. Het uitgangspunt van dit onderzoek was de situatie van Hester, een A.L.S. patiënte die enkel nog haar ogen kan bewegen. Door haar verlamming kan ze alleen communiceren via de MyTobii, een draagbaar communicatie apparaat dat volledig gestuurd wordt door de ogen. In de gesprekken van Hester wordt er regelmatig door haar gesprekspartners doorgepraat terwijl Hester aan het typen is. De onderzoeksvraag die in dit onderzoek centraal stond, was in hoeverre het mogelijk is te typen en te luisteren tegelijkertijd. Er is al meer onderzoek gedaan naar multitasken, maar nog nooit naar deze specifieke vorm van multitasken. Eerder onderzoek naar multitasken heeft uitgewezen dat er zowel positieve als negatieve vormen van multitasken zijn. Bovendien is multitasken aan te leren en kan multitasken leeftijd en sekse bepaald zijn. Voor dit onderzoek is in de eerste plaats gebruik gemaakt van de conversatieanalyse. Hieruit is gebleken dat er geen enkel aanwijsbare plek te vinden is in de gesprekken van Hester waar duidelijk wordt dat ze iets niet heeft gehoord terwijl ze aan het typen was. Wel zijn er verschillende plekken waar direct duidelijk was dat ze wel had geluisterd. Deze fragmenten zijn onder te verdelen in vijf voorbeelden. Zo is er een fragment waar Hester terugkomt op een onderwerp dat al is besproken terwijl zij aan het typen was. Een ander fragment laat zien dat Hester terugkomt op een directe uiting van haar gesprekspartner. Er zijn ook plaatsen waar Hester haar eigen uiting uitbreidt naar aanleiding van iets dat wordt gezegd terwijl zij aan het typen is. In de transcripten is ook een fragment te vinden waar Hester direct reageert op iets dat er gezegd wordt terwijl ze aan het typen is. Ten slotte zijn er ook voorbeelden te vinden waar Hester vertraagde reacties geeft. Ook hieruit valt op te maken dat ze wel degelijk heeft geluisterd tijdens het typen. De fragmenten waaruit niet direct blijkt dat Hester heeft geluisterd, zijn onder te verdelen in drie voorbeelden. Zo zijn er fragmenten waar het lijkt dat Hester luistert, maar waar dit niet met zekerheid gezegd kan worden. Ook zijn er plekken aan te wijzen waar Hester niet op bepaalde uitingen van haar gesprekspartner reageert en waar ze zelf een nieuw onderwerp aansnijdt. Ten slotte zijn de meeste voorbeelden van dit verschijnsel algemene voorbeelden waaruit niet duidelijk blijkt of Hester heeft geluisterd tijdens het typen. Om meer inzichten te krijgen is er ook een kleinschalig experiment uitgevoerd, waarbij zes proefpersonen via de MyTobii moesten communiceren. Terwijl zij aan het typen waren, werd er door de onderzoeker en gesprekspartner doorgepraat. Hieruit kwam naar voren dat luisteren en typen tegelijkertijd wel mogelijk is, maar met te weinig oefening erg moeilijk. Filtering leek een belangrijke rol te spelen. Bovendien gaven de meeste proefpersonen aan dat zij wel graag wilden laten merken dat ze luisterden, maar dat dit vaak niet mogelijk was vanwege de vertraging die de MyTobii oplevert. Ook leken de resultaten van dit experiment het sekseverschil in multitasken te bevestigen. Al met al kan er geconcludeerd worden dat Hester zeer waarschijnlijk alles wel hoort, omdat zij een geoefende, vrouwelijke multitasker is. Waarschijnlijk past Hester ook filtering toe en reageert zij alleen op dingen die volgens haar belangrijk zijn, omdat ze niet overal op kan reageren. Naar aanleiding van het onderzoek zijn er ook enkele aanbevelingen gedaan voor verbetering van de MyTobii. Deze verbeteringen zouden ervoor moeten zorgen dat de gebruiker van de MyTobii sneller uitingen kan typen en sneller uitingen kan doen, zodat er meer mogelijkheid is tot interactie.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent361472 bytes
dc.format.mimetypeapplication/msword
dc.language.isonl
dc.titleZeg, luister je eigenlijk wel?
dc.type.contentBachelor Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.courseuuCommunicatie- en informatiewetenschappen


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record