Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorSpeelman, R.M.
dc.contributor.advisorHendrix, H.
dc.contributor.authorMulder, A.E.M.
dc.date.accessioned2011-01-12T18:00:44Z
dc.date.available2011-01-12
dc.date.available2011-01-12T18:00:44Z
dc.date.issued2011
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/6396
dc.description.abstractDeze scriptie onderzoekt wat de opdrachtgevers van dit monument ertoe dreef in Florence een grafkapel voor een Portugese kardinaal van koninklijke afkomst te bouwen. Een analyse van de ontstaansgeschiedenis maakt aannemelijk dat het iconografisch programma, de architectuur en de hoofdelementen van de kunstvoorwerpen van meet af aan zijn ontworpen om een volledig met elkaar samenhangend kunstwerk te vormen. Een tweede punt van onderzoek is de vraag waarom de opdrachtgevers de schilderijen in deze kapel lieten maken naar voorbeeld van schilderijen uit de Lage Landen. Aangetoond wordt dat naast de Medici, het Portugese en Bourgondische hof hierin een leidende rol hebben gespeeld. Afsluitend wordt betoogd dat deze kapel een vernieuwing op alle facetten van beeldende kunst vormde.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent25753919 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleDe kapel van de kardinaal van Portugal in de San Miniato al Monte in Florence
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsSan Miniato al Monte, de kardinaal van Portugal, Gesamtkunstwerk, Manetti, Bernardo en Antonio Rosselini, Álvaro Alonso. Schilderkunst van de Lage Landen in Florence.
dc.subject.courseuuRenaissance studies


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record