Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorBeneker, T.
dc.contributor.authorDijkhuizen, H.M. van
dc.date.accessioned2011-01-03T18:00:28Z
dc.date.available2011-01-03
dc.date.available2011-01-03T18:00:28Z
dc.date.issued2011
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/6373
dc.description.abstractHet CNME Amersfoort biedt producten aan voor onderwijsinstellingen en particuliere bezoekers. Voor het ontwikkelen van nieuwe producten voor deze laatste doelgroep, ontbreekt veelal een wetenschappelijk kader: veel producten worden ontwikkeld op basis van ervaring. Omdat echter uit onderzoek van de gemeente Amersfoort is gebleken dat de bezoekers van het centrum met name uit de omliggende wijken komen en dat gezinnen met jonge kinderen uit de verder weggelegen wijken het centrum minder vaak bezoeken, is er nu behoefte aan een wetenschappelijk kader met betrekking tot het aantrekken van meer bezoekers. Met een dergelijk kader zou op wetenschappelijk niveau gewerkt kunnen worden aan het realiseren van een optimaal bezoekers aantal een stabiel bezoekersaantal, gemengd qua doelgroep, weinig afhankelijk van externe factoren en een mix van inwoners uit verschillende wijken. Om deze reden is de volgende hoofdvraag geformuleerd: [1] Welke voorwaarden op het gebied van het ontwikkelen van de aangeboden of aan te bieden producten voor particuliere bezoekers, zijn bepalend voor het behalen van een optimaal bezoekersaantal op het Centrum voor Natuur- en Milieueducatie in Amersfoort, [2] in hoeverre komen deze voorwaarden terug in de producten van het Centrum voor Natuur- en Milieueducatie in Amersfoort en welke aanpassingen kan het Centrum voor Natuur- en Milieueducatie maken om te kunnen voldoen aan de opgestelde voorwaarden? Het aantrekken van bezoekers is een essentieel onderdeel van museummarketing en kan daarom worden ingezet bij het optimaliseren van het bezoekersaantal van het CNME Amersfoort. Een NME centrum kan namelijk worden vergeleken met een museum, omdat het, net als een museum, educatieve doelstellingen heeft en educatieve producten aanbiedt aan het publiek. Voor dit onderzoek is daarom gebruik gemaakt van literatuur over museummarketing en het motiveren van publiek om een museum te bezoeken. Om publiek te motiveren het museum te bezoeken moet rekening worden gehouden met de verschillende stadia van motivering die men moet passeren voordat er een bezoek aan het museum gebracht wordt. Dit proces van motivering wordt ondermeer aangedreven door het interactieve belevingsmodel, dat is gebaseerd op een combinatie van een sociale context, een persoonlijke context en een fysieke context die samen zorgen voor een interactieve beleving. Dit model kent een zekere mate van overlap met de anatomie van het museumbezoek. In deze piramide worden de elementen genoemd waaraan een museumbezoek moet voldoen om de bezoeker een positieve museumervaring te geven. Outcomes Bevorderen natuur- en milieubesef Bevorderen van zorg voor natuur en milieu Bevorderen van respect voor pluralisme Interacties Directe ontmoeting met natuur en milieu Actieve participatie van lerenden tijdens leerproces Reflectie Motiverende en veilige omgeving Activiteiten delen Behoeften Doelgroepbepaling Onderwerp zichtbaar maken Intellectuele uitdaging Interactie Onverwachte elementen Up-to-date en wisselende producten Hands-on objecten Kortdurende activiteiten Gericht op sociale groepen Multimedia Voorwaarden voor de producten voor particuliere bezoekers Hierbij worden aan de eerste drie voorwaarden de meeste zwaarte toegekend, omdat dit de kerndoelen zijn van natuur- en milieueducatie. Wanneer niet kan worden voldaan aan één of meer van deze drie voorwaarden, dan moet het product beschouwd worden als zwak. Wat aan de hand van deze resultaten geconcludeerd kan worden is dat de producten die op dit moment worden aangeboden aan particuliere bezoekers van de NME centra, over het algemeen niet van voldoende kwaliteit zijn. Er zijn enkele producten te vinden die wel van voldoende kwaliteit zijn, er is één product te vinden dat van goede kwaliteit is, maar de meeste producten scoren minder dan drie sterren en zijn daarmee van onvoldoende kwaliteit. Deze onvoldoende kwaliteit kan een factor zijn bij de moeilijkheden met het behalen van een optimaal bezoekersaantal. Bezoekers verwachten producten van hoog niveau en zijn geneigd een herhaalbezoek te brengen aan het NME centrum als dit hoge niveau in de producten te zien is. Bij het ontbreken van producten met een hoog niveau, is de kans dat de bezoekers geen herhaalbezoek brengen aan het NME centrum, groter dan wanneer producten worden aangeboden die kwalitatief goed zijn. Om een optimaal bezoekersaantal te realiseren, zal het CNME Amersfoort haar productaanbod daarom moeten aanpassen. Door het opstellen van dit kader kunnen de medewerkers van het CNME Amersfoort in de toekomst hun productaanbod analyseren en de zwak scorende punten verbeteren. Bovendien heeft het CNME Amersfoort met dit onderzoek een wetenschappelijke basis aangereikt gekregen voor het ontwikkelen van nieuwe producten. Gecombineerd met de aanbevelingen die zijn gedaan, kan het CNME actief bezig om haar productaanbod te verbeteren en op deze manier bij te dragen aan het realiseren van een optimaal bezoekersaantal.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent983718 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleNME-producten nader beschouwd
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsnatuur- en milieueducatie, productanalyse, tentoonstelling
dc.subject.courseuuGeo-communicatie


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record