Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorPaffen, C.L.E.
dc.contributor.authorKahrimanovic, E.
dc.date.accessioned2010-12-16T18:00:47Z
dc.date.available2010-12-16
dc.date.available2010-12-16T18:00:47Z
dc.date.issued2010
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/6344
dc.description.abstractIn deze studie is, met behulp van zoektaken, onderzoek gedaan naar het effect van de kenmerkende kleur voor de opvallendheid van merken. In de zoektaken werden Adidas, Coca Cola en Heineken gebruikt als target en veertig andere bekende merken als mogelijke afleiders. In Experiment 1 werden voor elk merk vier condities getest; 1) de target had de kenmerkende kleur en de afleiders verschillende kleuren, 2) de target en de afleiders waren allemaal zwart, 3) de target had de storende kleur en afleiders verschillende kleuren en 4) de target en de afleiders hadden allemaal de kenmerkende kleur. De condities werden random door elkaar aangeboden. Proefpersonen moesten tijdens de zoektaak elke keer zo snel mogelijk aangeven of de target aanwezig of afwezig was. In Experiment 2 was de laatste conditie van Experiment 1 weggelaten en werden de overige condities in blokken achterelkaar aan de proefpersoon gepresenteerd, waarbij de proefpersonen wederom zo snel mogelijk moesten aangeven of de target aanwezig was of niet. Voor elk experiment werden drie setsizes gebruikt: 6, 18 en 36. Regressielijnen zijn gefit aan de reactietijden en vervolgens werden de slopes van de regressielijnen van de verschillende condities vergeleken. De verwachting was dat bij Coca Cola en Heineken de target tijdens de kenmerkende kleurconditie sneller gevonden zou worden dan tijdens de overige condities, omdat deze merken geassocieerd worden met een duidelijke kenmerkende kleur (rood en groen). De resultaten uit de huidige studie ondersteunden deze verwachting deels: voor Coca Cola was er geen duidelijk effect van de kenmerkende kleur op de opvallendheid van het merk, terwijl bij Heineken het effect weldegelijk aanwezig was waardoor de kenmerkende kleur sneller gevonden werd vergeleken met de overige kleurcondities. Dit suggereert dat het hebben van een kenmerkende kleur positieve effecten kan hebben op de opvallendheid van merken, al moet nader onderzoek laten zien in hoeverre dit te generaliseren is voor alle merken.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent279475 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleDe effecten van een kenmerkende kleur op de opvallendheid van merken
dc.type.contentBachelor Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.courseuuKunstmatige Intelligentie


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record