Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorKoster, M.
dc.contributor.authorGinneken, E.M. van
dc.date.accessioned2010-12-14T18:00:52Z
dc.date.available2010-12-14
dc.date.available2010-12-14T18:00:52Z
dc.date.issued2010
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/6318
dc.description.abstractDe aanleiding voor dit onderzoek is de vraag van &samhoud naar informatie over wat er speelt binnen het transformatieproces van de Maleisische Government Linked Companies (GLC´s) in verband met het kantoor dat zij in 2011 in Zuidoost Azië zal openen. &samhoud verwacht dat deze groep bedrijven interessant is als klant. Vanuit het wetenschappelijk kader van de Foucaultiaanse discoursanalyse, waarbij de werkelijkheid wordt weergegeven en gecreëerd door discours, is het epistème (het geheel van teksten over een onderwerp) van het transformatieproces van GLC´s in kaart gebracht, om zo een benadering van de werkelijkheid van GLC transformatie te geven. De onderzoeksvraag luidt: Hoe is het epistème over het transformatieproces van de Maleisische Government Linked Companies tussen 1997 en 2010? De deelvragen zijn: Wat zijn de Government Linked Companies? Hoe is het discours van de Maleisische overheid over het transformatieproces van de Maleisische Government Linked Companies tussen 1997 en 2010? Hoe is het mediadiscours over het transformatieproces van de Maleisische Government Linked Companies tussen 1997 en 2010? Hoe is het discours van maatschappelijke organisaties over het transformatieproces van de Maleisische Government Linked Companies tussen 1997 en 2010? Hoe is het internationaal discours over het transformatieproces van de Maleisische Government Linked Companies tussen 1997 en 2010? Wat is de rol van macht in het epistème over het transformatieproces van de Maleisische Government Linked Companies tussen 1997 en 2010? Het epistème is benaderd vanuit vier discoursen van actoren. De definitie van discours is een geheel van interacties binnen een bepaald domein, op basis van uitspraken. Deze actoren zijn: de Maleisische overheid, de media, maatschappelijke organisaties en het internationaal discours. Het transformatieproces is als pragmatisch vehikel voor welvaartscreatie van start gegaan en is gaandeweg idealistischer geworden. Uit het onderzoek is gebleken dat het systeem van machtsrelaties op een dergelijke manier werkt dat de etnische Maleise meerderheid, die overwegend moslim is, en de macht heeft binnen de overheid, een dominante rol vervult binnen het epistème. Dit blijkt zowel uit de uitingen van deze actor als uit die van de minderheidsgroeperingen in het discours. Samen vormen de overheid, media en maatschappelijke organisaties een apart binnenlands discours met een aantal gedeelde normen. In het internationaal discours worden andere, internationaal vergelijkbare normen gehanteerd. In het overheidsdiscours wordt gesproken over transformatie, terwijl het proces internationaal als privatisering wordt gezien. De term privatisering sluit aan bij de internationaal discours gebruikte terminologie. In het internationaal discours wordt een ander indelingsmechanisme naar overheidsinvloed gehanteerd, waardoor er in plaats van 33, 95 staatsgelieerde bedrijven zijn geregistreerd. De aanpak van de Aziatische crisis wordt in het overheidsdiscours geduid als succesvolle nationale strategie, afwijkend van de voorschriften van internationale organisaties, en wordt gebruikt als legitimatie van het huidige sterke overheidsingrijpen. In het internationaal discours wordt dze aanpak gezien als eigenwijs. Het succes ervan wordt door de Wereldbank wel erkend. Binnen Maleisië is het overlaten van de GLC´s aan marktwerking in het belang van de etnische Chinese minderheid, die de economie in handen heeft. Bescherming van Bumiputra-belangen is in het belang van de Maleiers. Dit maakt dat het epistème over GLC-transformatie in hoge mate in etnische termen wordt gevoerd. De overheid stelt dat doelen vrijwel altijd worden gehaald, en stelt documenten tussentijds bij zonder dit te vermelden. In het internationaal discours, het kritische mediadiscours en het discours van de meeste maatschappelijke organisaties wordt dit veroordeeld.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent1327104 bytes
dc.format.mimetypeapplication/msword
dc.language.isonl
dc.titlePrivatiseren of niet privatiseren? Het transformatieproces van Government Linked Companies in Maleisië
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.courseuuOrganisaties, Verandering en Management


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record