dc.description.abstract | Samenvatting
Verschillende onderzoeken wijzen uit dat leren in de praktijk zorgt voor een grotere leeropbrengst dan leren in een meer formele setting, zoals in een opleidingstraject. Dit is interessant aangezien er op de arbeidsmarkt steeds meer aandacht is voor het leren en ontwikkelen van mensen. Opvallend is echter dat veel van dit soort onderzoeken weinig aandacht lijken te besteden aan de beleving van lerenden.
Dit onderzoek plaatst formeel en informeel leren binnen het kader van loopbaanontwikkeling. Door middel van een multiple case study is onderzocht op welke manier respectievelijk informeel en formeel leren in de beleving van medewerkers bijdragen aan hun loopbaanontwikkeling en welke factoren hun beleving beïnvloeden. Hiervoor is onderzoek gedaan binnen de context van een loopbaanadviesbureau. Door middel van interviews, gehouden met medewerkers, die een loopbaantraject doorlopen, en een groepsgesprek met loopbaanbegeleiders is de onderzoeksvraag beantwoord.
De resultaten van dit onderzoek laten zien dat de leervoorkeur van de geïnterviewde medewerkers ligt bij informeel leren. De medewerkers geven aan dat een combinatie van formeel en informeel leren in hun beleving het meest waardevol zou zijn voor hun loopbaanontwikkeling. Een goede balans tussen sturing en een bepaalde mate van autonomie in het leerproces lijkt hierbij door hen als een belangrijk aspect ervaren te worden. Uit de resultaten komt naar voren dat de volgende factoren de beleving van de medewerkers zouden kunnen beïnvloeden: leervoorkeur, eerdere leerervaringen, ontwikkelmogelijkheden binnen de organisatie, persoonlijkheid, leeftijdsfase, bedrijfssector en functie. | |