Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorBoisen, M.
dc.contributor.authorKuipers, M.A.
dc.date.accessioned2010-12-01T18:00:51Z
dc.date.available2010-12-01
dc.date.available2010-12-01T18:00:51Z
dc.date.issued2010
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/6259
dc.description.abstractToerisme in Nederland is aan het veranderen. Mensen nemen geen genoegen meer met een weekje kamperen op de Veluwe of aan de kust. Zij willen nieuwe dingen ervaren, stellen hogere eisen aan de kwaliteit van de accomodatie en door de opkomst van het internet neemt de concurrentie toe. Om de concurrentie aan te kunnen, bundelen steeds meer lokale organisaties de krachten in regionale bureaus voor toerisme. Deze bureaus richten zich op de toeristische marketing van een bepaalde regio en proberen een beeld van de regio te vormen naar de toeristen toe. De lokale promotie organisaties kunnen zich dan richten op de gastheerfunctie in de regio zelf. Om aan de verwachtingen van de toeristen te voldoen is het belangrijk dat het beeld wat gecreeerd wordt door het regionale bureau ook terug te vinden is in de lokale promotie. Dit vormt de kern van dit onderzoek, er wordt onderzocht welke regionale beelden er uit de lokale promotie voortkomen en of deze aansluiten bij het beeld dat het regionale bureau voor ogen heeft. Het onderzoek heeft plaatsgevonden in de recent gevormde toeristische regio in het oosten van Nederland, regio Hanzesteden langs de IJssel . De promotie van deze regio is in handen van bureau hanzesteden. Zij richten zich voornamelijk op internetpromotie. Voor de promotie in de regio zijn zij afhankelijk van de lokale VVV's. Voor dit onderzoek zijn alle brochures die de negen lokale VVV's in de regio aanbieden onderzocht op de aangeboden activiteiten en welke regionale beelden zij uitstralen. Het blijkt dat de VVV's zich in de promotie weinig specifiek op de door het regionale bureau bedachte thema's richten maar meer op algemene thema's en activiteiten.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent1838654 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleHanzesteden langs de IJssel; regionale beeldvorming in de lokale promotie
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsregionale beeldvorming
dc.subject.keywordsregionale promotie
dc.subject.keywordsregio marketing
dc.subject.keywordslokale promotie
dc.subject.courseuuGeo-communicatie


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record