Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorVermande, M
dc.contributor.authorHoltrop, J.C.
dc.contributor.authorLeer, F.
dc.contributor.authorMenereis, J.J.
dc.contributor.authorCronenburg, M. van
dc.date.accessioned2010-11-08T18:00:33Z
dc.date.available2010-11-08
dc.date.available2010-11-08T18:00:33Z
dc.date.issued2010
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/6180
dc.description.abstractPesten op de basisschool blijkt een serieus probleem te zijn op zowel korte als lange termijn. Het kan gezien worden als een poging om sociale status in een groep te winnen en te behouden. Dit onderzoek richtte zich op verschillen in sociale competentie bij meerdere typen daders van pesten. Hiervoor werd gebruik gemaakt van bestaande data van een landelijk onderzoek over pesten en sociale competentie van het Dutch Consortium on Bullying. Via een multivariate variantieanalyse werd gekeken of er verschil bestaat tussen typen daders onderling en tussen daders en controlekinderen op verschillende afhankelijke variabelen die samen sociale competentie omvatte. Bistrategische en coercieve pesters verschilden niet als het ging om sociale preferentie, verbondenheid met leeftijdgenoten en zelf-waargenomen sociale acceptatie. Echter, de twee typen pesters verschilden wel wat machtsambitie en perceived popularity betreft. Dit gold tevens voor resource control wanneer er gekeken werd naar de peernominaties en de leerkrachtvragenlijsten. Voor vervolgonderzoek kan men zich richten op een grotere steekproef voor het vinden van sekseverschillen in pesten in de gehele populatie.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent282707 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleDadertyperingen in sociale competentie bij pesten
dc.type.contentBachelor Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsPesten
dc.subject.keywordssociale competentie
dc.subject.keywordsdadertypen
dc.subject.courseuuPedagogische Wetenschappen


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record