Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorOudgenoeg, O
dc.contributor.advisorHamers, J
dc.contributor.authorUijttenboogaart, L.K.
dc.date.accessioned2010-11-03T18:00:56Z
dc.date.available2010-11-03
dc.date.available2010-11-03T18:00:56Z
dc.date.issued2010
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/6161
dc.description.abstractAbstract The process of development occurs according to the pattern established by the genetic potential but is also influenced by environmental factors. These environments provide important possibilities for undertaking action (`affordances'), which are supplied from objects, events or places in the environment. Since young children spend the majority of their time at home, the affordances in the home environment are crucial for motor development. There has been minimal research examining the relationship between motor development and the affordances in the home environment. The presence of toys provides an important possibility for undertaking action. Siblings could also have an important influence in reaching motor milestones. However, the literature study showed no consensus about the influence of the presence of siblings and also the influence of the number of siblings on early motor development. Therefore the present study was designed tot investigate whether the two distinguished affordances ‘availability of toys’ and ‘presence of siblings’ can be seen as predictors in ages of achievement of the motor milestones sitting, independent standing and self locomotion by children from 9 up to 20 months of age. The influence of the amount of siblings was also examined. Regression analyses was used to investigate to what extent the ‘availability of toys’ and the ‘presence of siblings’ can predict the age of achievement of the distinguished motor milestones. The results of the regression analyses showed that the ‘availability of toys’ and the ‘presence of siblings’ can not be seen as precursors of the age on which the motor milestones are reached. Follow-up studies are necessary to further clarify to what extent the factors ‘presence of siblings’ and the ‘availability of toys'’ predict the age on which the motor milestones are reached. Samenvatting De ontwikkeling van kinderen is enerzijds toe te schrijven aan genetische factoren, anderzijds hebben omgevingsfactoren een belangrijke invloed op de ontwikkeling. Deze omgeving biedt een kind belangrijke mogelijkheden tot het ondernemen van actie (‘affordances’), welke vanuit objecten, gebeurtenissen of plaatsen uit deze omgeving worden verstrekt. Aangezien jonge kinderen het merendeel van hun tijd in de thuisomgeving doorbrengen, vormt de thuisomgeving de belangrijkste plaats waar kinderen motorische ervaringen opdoen. Er is beperkt onderzoek gedaan naar de relatie tussen de motorische ontwikkeling en de mogelijkheden die vanuit de omgeving worden verstrekt om actie te ondernemen (‘affordances’). De aanwezigheid van speelgoed is op jonge leeftijd een belangrijke mogelijkheid om actie te ondernemen. Daarnaast zouden brusjes ook een rol kunnen spelen in het bereiken van diverse motorische mijlpalen. Echter laat literatuuronderzoek zien dat er geen volledige consensus bestaat over de relatie tussen het hebben van broertje en zusjes (brusjes), zo ook de hoeveelheid brusjes en de invloed hiervan op het bereiken van diverse motorische mijlpalen. In het huidige onderzoek werd nagegaan in hoeverre ‘de beschikbaarheid van speelgoed’ en ‘de aanwezigheid van brusjes’ de leeftijd van het bereiken van de motorische mijlpalen zitten, zelfstandig bewegen en staan kunnen voorspellen bij kinderen in de leeftijd van 9 tot 20 maanden. Er is tevens gekeken of dit verband werd beïnvloed door de hoeveelheid brusjes. Regressieanalyses en betrouwbaarheidsanalyses zijn gebruikt om vast te stellen in hoeverre ‘de beschikbaarheid van speelgoed’ en ‘de aanwezigheid van brusjes’ de leeftijd waarop motorische mijlpalen worden bereikt kunnen voorspellen. De resultaten van de regressieanalyses tonen aan dat beide omgevingsfactoren in deze steekproef géén belangrijke voorspellers zijn voor de leeftijd waarop motorische mijlpalen worden bereikt. Vervolgonderzoek is noodzakelijk om meer duidelijkheid te krijgen in hoeverre de factoren ‘aanwezigheid van brusjes’ en de ‘beschikbaarheid van speelgoed’ de leeftijd waarop de motorische mijlpalen worden bereikt, kunnen voorspellen.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent338715 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleFactoren uit de thuisomgeving als voorspellers van de leeftijd waarop motorische mijlpalen worden bereikt
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsKeywords: motor skills, motor milestones, affordances, toys, siblings
dc.subject.courseuuOrthopedagogiek


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record