Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorHulshof, C
dc.contributor.advisorJanssen, J
dc.contributor.authorBijllaardt, A.M.E. van den
dc.date.accessioned2010-11-02T18:01:25Z
dc.date.available2010-11-02
dc.date.available2010-11-02T18:01:25Z
dc.date.issued2010
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/6127
dc.description.abstractIn dit onderzoek wordt getracht kritische verkeersopgaven op te zoeken en daarvan de moeilijkheidsgraad te meten. Door beginnend bestuurders te confronteren met dergelijke verkeersopgaven kan de rijvaardigheid worden verbeterd en daarmee de verkeersveiligheid. Het vermogen van de bestuurder en de taakvereisten die de wegomgeving brengt, dagen elkaar dan uit. Door het oefenen van verkeerssituaties aan te laten sluiten op de zone van naaste ontwikkeling van de leerling-bestuurder worden aankomend bestuurders beter voorbereid op een dynamische verkeersomgeving. Om te bepalen welke verkeerssituaties kritisch zijn voor de halfgevorderde en examenrijpe leerling-bestuurder zijn tien rijinstructeurs gevraagd in te schatten hoe moeilijk de voor dit onderzoek geselecteerde verkeersopgaven zijn. Deze verkeersopgaven zijn geselecteerd door opgenomen rijlessen te analyseren op zes bemoeilijkende factoren en zes basis rijtaken. Met de geschatte moeilijkheidsgraad kunnen verkeersopgaven adaptief worden ingezet zodat de verkeersopgaven aansluiten bij de zone van naaste ontwikkeling van de leerling-bestuurder.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent1119041 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleHet meten van kritische verkeerssituaties
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsRijopleiding, rijexamen, adaptief toetsen, moeilijkheidsgraad
dc.subject.courseuuOnderwijskundig ontwerp en advisering


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record