Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorVandenabeele, W.
dc.contributor.authorOude, M. de
dc.date.accessioned2010-11-01T18:00:56Z
dc.date.available2010-11-01
dc.date.available2010-11-01T18:00:56Z
dc.date.issued2010
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/6015
dc.description.abstractDit artikel is gebaseerd op een onderzoek waarin worden beschreven hoe de ervaren werkdruk in het onderwijs in verband staat met de motivatie van docenten. De werkdruk voor docenten in het basisonderwijs is al jaren hoog, maar de relatie hiervan met de motivatie is relatief onderbelicht. De literatuur geeft geen eenduidig beeld over de relatie tussen werkdruk en motivatie. In dit artikel wordt beschreven hoe deze relatie terug te vinden is bij de WOWON, een basisscholengemeenschap in Noord-Holland. Alle docenten zijn door middel van een schriftelijke enquête benaderd en de respons is 45% (79 ingevulde enquêtes). Uit de data komt naar voren dat er een sterk significant negatief verband is tussen de werkdruk en motivatie. Daarnaast blijken vrouwen, hoger opgeleiden en oudere respondenten beter gemotiveerd. Het aantal werkuren en de gezinssituatie beïnvloedt zowel de motivatie als de werkdruk niet. Ook het geslacht, het opleidingsniveau en de leeftijd laten geen verband met de werkdruk zien.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent135985 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleElke Dag Anders
dc.type.contentBachelor Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsmotivatie, werkdruk, onderwijs
dc.subject.courseuuBestuurs- en organisatiewetenschap


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record