dc.rights.license | CC-BY-NC-ND | |
dc.contributor.advisor | Breda-Verduijn, H van | |
dc.contributor.advisor | Werdmuller von Elgg-Hoebert, S | |
dc.contributor.author | Berends, M. | |
dc.date.accessioned | 2010-10-28T17:00:43Z | |
dc.date.available | 2010-10-28 | |
dc.date.available | 2010-10-28T17:00:43Z | |
dc.date.issued | 2010 | |
dc.identifier.uri | https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/5956 | |
dc.description.abstract | Docenten in het voortgezet onderwijs moeten zich voortdurend blijven professionaliseren om met de veranderende omstandigheden in het onderwijs, zoals de Tweede Fase, mee te kunnen doen. In dit onderzoek wordt professionalisering gedefinieerd als een verandering in de professionele identiteit, professionele kennis en/of professionele rollen van de docent, met als doel dat de docent zich ontwikkelt op deze gebieden. Door het uitvoeren van de leeractiviteiten informatie verzamelen, reflectie, samenwerken en experimenteren kunnen docenten deze ontwikkeling in gang zetten.
Er is onderzocht in welke mate docenten in het voortgezet onderwijs ondersteuning ervaren door het lezen van tijschriften die over het beroep van docent gaan (beroepsspecifieke tijdschriften), op welke manier zij tijdschriften gebruiken en de soorten artikelen die zij als meest ondersteunend ervaren. Het lezen van tijdschriften is geoperationaliseerd door te vragen naar de frequentie van het lezen van tijdschriften per jaar en de bestede tijd per tijdschrift. Docenten bleken zich ondersteund te voelen in hun professionalisering door het lezen van beroepsspecifieke tijdschriften.
Docenten bleken beroepsspecifieke tijdschriften vooral te gebruiken ter inspiratie en om feedback vanuit het onderwijsveld te krijgen. Zij ervaren praktische, concrete artikelen en artikelen waar docenten zelf aan het woord komen als het meest ondersteunend in hun professionalisering. | |
dc.description.sponsorship | Utrecht University | |
dc.format.extent | 279583 bytes | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | nl | |
dc.title | Lectori Salutem – Een onderzoek naar de ondersteuning van de professionalisering van docenten door het lezen van beroepsspecifieke tijdschriften | |
dc.type.content | Master Thesis | |
dc.rights.accessrights | Open Access | |
dc.subject.keywords | Onderwijstijdschrift | |
dc.subject.keywords | professionalisering docenten | |
dc.subject.keywords | beroepsspecifiek tijdschrift | |
dc.subject.keywords | teacher professionalisation | |
dc.subject.keywords | teacher magazine | |
dc.subject.courseuu | Onderwijskundig ontwerp en advisering | |