Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorOrobio de Castro, B.
dc.contributor.authorBos, T.
dc.date.accessioned2010-10-26T17:01:08Z
dc.date.available2010-10-26
dc.date.available2010-10-26T17:01:08Z
dc.date.issued2010
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/5947
dc.description.abstractAchtergrond: Jongeren met een lichtverstandelijke beperking (LVB) zijn een doelgroep waarbinnen veel agressie voorkomt, zeker in residentiële settings. In het onderzoek naar de achterliggende mechanismen van agressie wordt onderscheid gemaakt tussen een re- en proactieve vorm. Re- en proactieve agressie lijken beide hun eigen aetiologie te hebben. Het proces van sociale informatieverwerking hangt samen met agressie en biedt interessante oogpunten met betrekking tot de twee dimensies van agressie. Onderzoek naar de effecten van sociale informatieverwerking op re- dan wel proactieve agressie bij jongeren met een lichtverstandelijke beperking is tot op heden niet gedaan. Hypotheses: In dit onderzoek wordt voorspeld dat het toekennen van vijandige intenties (stap 2 van het sociale informatieverwerkingsmodel/ SIV-model) positief correleert met reactieve agressie. Het bepalen van (agressieve) doelen, de eerste agressieve reactiekeuze en de reactiebeslissing (stap 3, 4 en 5) worden voorspeld positief te correleren met proactieve agressie. Tot slot is gevoel van eigenwaarde meegenomen in de analyse van de relatie tussen vijandige intentietoekenning en reactieve agressie. Methode: Er hebben 49 jongeren met een LVB tussen de tien en negentien jaar, woonachtig in residentiële setting, geparticipeerd. Resultaten: Uit de resultaten komt een significante positieve correlatie naar voren tussen de reactiebeslissing en proactieve agressie. Tevens is er een negatieve correlatie gevonden tussen reactieve agressie en vijandige intentietoekenning. De overige veronderstelde relaties zijn niet gevonden. Discussie: De (verassende) resultaten zijn mogelijk beïnvloed door het instrument van sociale informatieverwerking waarbij met videovignettes wordt gewerkt. Momenteel loopt er onderzoek naar de betrouwbaarheid en validiteit van deze methode.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent350031 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleRe- en proactieve agressie bij jongeren met een lichtverstandelijke beperking: de invloed van sociale informatieverwerking en eigenwaarde
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsAgressie
dc.subject.keywordsLVG
dc.subject.keywordssociale cognitie
dc.subject.courseuuKinder- en jeugdpsychologie


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record