Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorRossem, Dr. P. van
dc.contributor.authorWal, F. van der
dc.date.accessioned2010-09-30T17:00:55Z
dc.date.available2010-09-30
dc.date.available2010-09-30T17:00:55Z
dc.date.issued2010
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/5836
dc.description.abstractBij het inrichten van museumzalen waren voor Willem Sandberg (1897-1984) drie dingen van belang; het publiek, de kunst en de kunstenaar. Het hele museum moest erop gericht zijn om een optimale ontmoeting tussen deze drie mogelijk te maken. Dit vanuit de gedachte dat de kunstenaar meer dan de gemiddelde mens over een gevoeligheid bezit die hem bewust maakt van wat er leeft in een samenleving en door middel van zijn creativiteit daar uiting aan kan geven. Goede kunst schreeuwt, roept vragen op, maakt onrustig, doet wat met de mens, was de vaste overtuiging van Sandberg. Tijdens zijn directoraat (1945-1962) in het Stedelijk Museum te Amsterdam vonden belangrijke experimenten plaats die van invloed waren op ontwikkelingen binnen en het denken over tentoonstellingsinrichting. Drie daarvan, te weten Exposition Internationale d’Art Expérimental (Cobra) in 1949, Bewogen Beweging in 1961 en Dylaby in 1962 worden samen met de tentoonstelling Abstracte Kunst in 1938 uitgebreid besproken en nagegaan hoe ze passen in het denken van Willem Sandberg en zijn museumbeleid.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent5922626 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleExperimenten in tentoonstellingsinrichting in het Stedelijk Museum te Amsterdam ten tijde van Willem Sandberg
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordstentoonstellen, tentoonstellingsinrichting, moderne kunst, sandberg, stedelijk museum amsterdam
dc.subject.courseuuModerne en hedendaagse kunst


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record