dc.rights.license | CC-BY-NC-ND | |
dc.contributor.advisor | Breda-Verduijn, H. van | |
dc.contributor.advisor | Janssen, J.J.H.M. | |
dc.contributor.author | Essers, Y. | |
dc.date.accessioned | 2010-09-16T17:00:48Z | |
dc.date.available | 2010-09-16 | |
dc.date.available | 2010-09-16T17:00:48Z | |
dc.date.issued | 2010 | |
dc.identifier.uri | https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/5737 | |
dc.description.abstract | De motivatie voor de keuze om de eigen deskundigheid te bevorderen speelt een belangrijke rol in het op peil houden van de kennis en vaardigheden van verpleegkundigen. De motivatie wordt beïnvloed door een tal van factoren. Het doel van dit onderzoek was te onderzoeken welke invloed het
zelfconcept heeft op de motivatie voor de keuze om de eigen deskundigheid te bevorderen waarbij gecorrigeerd wordt voor autonomie, leeftijd en jaren werkervaring. Met behulp van schriftelijke vragenlijsten is een kwantitatief survey onderzoek uitgevoerd bij verpleegkundigen (N= 53) die werkzaam zijn in het Canisius Wilhelmina Ziekenhuis te Nijmegen.
Resultaten tonen aan dat het zelfconcept een significantie positieve invloed heeft op de intrinsieke motivatie voor deskundigheidbevordering van verpleegkundigen, als er gecorrigeerd wordt voor leeftijd en jaren werkervaring. Autonomie heeft een grote significante invloed op de motivatie. De factoren leeftijd en werkervaring blijken een negatieve rol te spelen op de intrinsieke motivatie om de deskundigheid te bevorderen. | |
dc.description.sponsorship | Utrecht University | |
dc.format.extent | 476256 bytes | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | nl | |
dc.title | Gemotiveerd deskundig: verpleegkundigen onder de loep | |
dc.type.content | Master Thesis | |
dc.rights.accessrights | Open Access | |
dc.subject.keywords | Verpleegkundigen, motivatie, zelfconcept, autonomie | |
dc.subject.courseuu | Onderwijskundig ontwerp en advisering | |