Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorReitz, E
dc.contributor.authorVerheij, Z.
dc.contributor.authorKooijman, N.
dc.contributor.authorSinnige, M.
dc.contributor.authorVankan, S.E.A.
dc.date.accessioned2010-09-07T17:01:13Z
dc.date.available2010-09-07
dc.date.available2010-09-07T17:01:13Z
dc.date.issued2010
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/5659
dc.description.abstractHet doel van het huidige onderzoek was om de relatie tussen de kwaliteit van de sociale relaties (siblings/beste vriend) en externaliserend en/of internaliserend probleemgedrag van adolescenten te onderzoeken. Er zijn vragenlijsten afgenomen bij 573 respondenten tussen de 10-14 jaar oud, van verschillende basisscholen en middelbare scholen in Nederland. Uit de analyses bleek er geen samenhang te bestaan tussen de positieve kwaliteit van de sociale relaties en probleemgedrag. Echter bleek er wel een samenhang te bestaan tussen de negatieve kwaliteit van de sociale relaties en probleemgedrag. Dit lijkt er op te wijzen dat een lage kwaliteit van de sociale relaties zorgt voor meer internaliserend en externaliserend probleemgedrag. Vervolgonderzoek zou uit kunnen wijzen waarom internaliserend en externaliserend probleemgedrag wel samenhangt met de negatieve kwaliteit en niet met de positieve kwaliteit van de sociale relaties. Verder is het belangrijk voor hulpverlenende instanties om te begrijpen op welke manier de negatieve kwaliteit van sociale relaties invloed heeft op probleemgedrag van adolescenten, zodat een behandeling hierop aangepast kan worden.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent144264 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleFriends or foes: Vrienden en siblings en de samenhang met probleemgedrag.
dc.type.contentBachelor Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.courseuuPedagogische Wetenschappen


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record