dc.rights.license | CC-BY-NC-ND | |
dc.contributor.advisor | Slof, B | |
dc.contributor.advisor | Jaspers, J | |
dc.contributor.author | Groot, T.J.C. de | |
dc.contributor.author | Kruijf, J. de | |
dc.contributor.author | Mierlo, X.J.P.A. van | |
dc.date.accessioned | 2010-09-07T17:00:50Z | |
dc.date.available | 2010-09-07 | |
dc.date.available | 2010-09-07T17:00:50Z | |
dc.date.issued | 2010 | |
dc.identifier.uri | https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/5633 | |
dc.description.abstract | Een paradox of een succesformule? Deze vraag staat centraal in dit onderzoek met betrekking
tot het domein delen in het basisonderwijs. De discussies over rekenonderwijs kijken
voornamelijk naar de tegenstellingen, terwijl er in het onderwijs juist een toenadering wordt
gezocht tussen beide vormen van rekenonderwijs. De doelgroep in dit onderzoek zijn groep 5-
leerlingen uit het reguliere basisonderwijs. In dit onderzoek is gebruik gemaakt van een quasiexperimenteel
design met als doel om te onderzoeken of er een verschil ontstaat na instructie
volgens realistisch rekenonderwijs en een gemengde vorm van realistisch met traditioneel
rekenonderwijs. In dit onderzoek is er gebruik gemaakt van drie condities: realistisch rekenen,
realistisch- traditioneel rekenen, en traditioneel- realistisch rekenen. Er heeft een voortoets
plaatsgevonden, gevolgd door een conditiegebonden instructieles en afsluitend een natoets.
De hypothese luidt dat condities waarbij er sprake is van een combinatie van rekenonderwijs
tot een beter leerproces en leerresultaat zullen leiden dan wanneer er alleen sprake is van
realistisch rekenonderwijs. De conclusie is dat de hypothese voor de realistisch-traditionele
conditie bevestigd mag worden, maar voor de traditioneel-realistisch conditie verworpen moet
worden. De belangrijkste beperking binnen dit onderzoek is het aantal participanten te klein is
voor een representatieve steekproef, met als gevolg dat dit onderzoek waarschijnlijk lastig te
generaliseren is. De belangrijkste aanbevelingen voor vervolgonderzoek zijn dan ook een
groter aantal participanten, een andere manier om de condities toe te wijzen en het gebruik
maken van beter vergelijkbare meetinstrumenten. Dit onderzoek kan gezien worden als een
opzet om de paradox tussen de twee didactische methoden te verbreken en misschien zelfs als
aanzet tot het ontwikkelen van een gecombineerde succesformule. | |
dc.description.sponsorship | Utrecht University | |
dc.format.extent | 223267 bytes | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | nl | |
dc.title | Traditioneel en realistisch rekenen:
Een paradox of een succesformule? | |
dc.type.content | Bachelor Thesis | |
dc.rights.accessrights | Open Access | |
dc.subject.keywords | Realistisch rekenonderwijs | |
dc.subject.keywords | traditioneel rekenonderwijs | |
dc.subject.keywords | rekendomein delen | |
dc.subject.keywords | emergent modelleren | |
dc.subject.courseuu | Onderwijskunde | |