Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorEisenlohr, Patrick
dc.contributor.authorGrootswagers, S.
dc.date.accessioned2010-08-30T17:01:00Z
dc.date.available2010-08-30
dc.date.available2010-08-30T17:01:00Z
dc.date.issued2010
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/5415
dc.description.abstractIn deze scriptie wordt de vraag: ‘op welke manier speelt de toegang tot westerse kennis en educatie een rol in de benadering van moderniteit door Afrikaanse studenten in Brussel?’ beantwoord. Kern antwoord:Brussel is erg tegengevallen voor de Afrikaanse studenten. Zij hadden hoge verwachtingen van Brussel/Europa en die hebben zij niet uit zien komen. Daarom zijn de studenten vastberaden na hun studie terug te keren naar het land van herkomst. Wat zij in Brussel ontdekt hebben is dat moderniteit niet alleen maar positieve bijkomstigheden heeft maar dat de westerse vorm van moderniteit ook negatieve kanten kent. De individualistische instelling van de westerlingen is voor hen erg vreemd en ervaren zij als onprettig. Hierom gaan ze de open sociale houding die in Afrika zo gewoon is meer waarderen en verlangen terug weer tussen hun eigen mensen te zijn. Wanneer zij speculeren over de toekomst van het land van origine geven zij aan te hopen op een ontwikkeld Afrika, waar de sterke punten van zowel Europese als Afrikaanse moderniteit zijn gecombineerd tot een nieuwe hypermoderniteit.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent5521722 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleLiving the European Dream: Afrikaanse studenten in Brussel
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsAntropologie
dc.subject.keywordsmulticulturalisme
dc.subject.keywordsalternatieve moderniteiten
dc.subject.keywordsexclusie
dc.subject.keywordstransnationalisme
dc.subject.keywordsAfrikaanse studenten in Brussel
dc.subject.courseuuMulticulturalisme in vergelijkend perspectief


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record