Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorLentz, L.
dc.contributor.authorHubbers, P.A.V.
dc.date.accessioned2010-08-26T17:01:21Z
dc.date.available2010-08-26
dc.date.available2010-08-26T17:01:21Z
dc.date.issued2010
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/5372
dc.description.abstractIn dit onderzoek is gekeken in hoeverre de webevaluatiemethoden de feedbackbutton en Infocus van elkaar verschillen. Door het commentaar van beide methoden met elkaar te analyseren en te vergelijken is een congruente validering gemaakt. De volgende variabalen zijn daarbij betrokken geweest: dimensie, relevantie, kosten en de kwaliteit van de verbaliseringen. Wat betreft de dimensie blijkt het commentaar van Infocus zich op veel meer dimensies te richten dan dat van de feedbackbutton. Daar waar de reacties op de feedbackbutton vooral gaan over informatie die niet gevonden kan worden en links die niet werken, gaan de reacties op Infocus daarnaast ook over onder andere een onduidelijke vormgeving, onopvallende links en een onverzorgde tekst. Bij Infocus wordt een groot aantal kleine problemen door een klein aantal mensen benoemd, terwijl bij de feedbackbutton een klein aantal grote problemen door een grote groep websitebezoekers gemeld wordt. Dit brengt ons direct bij de relevantie van de reacties. Omdat de feedbackbutton echte gebruikersproblemen toont en Infocus ook kleine oneffenheden meet, hebben de reacties op de feedbackbutton een grotere maat van ernst. Deze berichten zijn relevanter voor de kwaliteit van de website. De problemen die aangekaart worden in deze berichten moeten daardoor ook vaak eerder opgelost worden. Dit brengt ons dan weer bij de kosten. Veel genoemde punten bij Infocus hebben een lage prioriteit, dus hoeven niet direct verholpen te worden. Daarnaast is het direct duidelijk waar de punten zich op focussen dus is het traceren (en verhelpen) van de problemen wellicht geen lastige en dure klus. Bij de feedbackbutton ligt dat anders. Hier moet eerst een verdeling worden gemaakt tussen de relevante en irrelevante berichten en worden alle berichten van bezoekers beantwoord. Qua kosten aan werknemers binnen de gemeente is de feedbackbutton dus een stuk duurder uit. Echter, bij Infocus worden de proefpersonen betaald. De websitegebruikers die uit zichzelf een reactie plaatsen op de feedbackbutton doen dit vrijwillig. Dit brengt ons tot slot bij de kwaliteit van de verbaliseringen. De reacties op de feedbackbutton zijn voornamelijk in de vorm van klachten, omdat bezoekers iets niet kunnen vinden. De reactie komt dus puur voort uit eigenbelang. Het commentaar van de proefpersonen bij Infocus is vooral in de vorm van opmerkingen en tips, omdat zij de rol van evaluator hebben toegewezen gekregen.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent614418 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleConcurrerend Commentaar - Een methodevergelijkend onderzoek tussen de commentaren op een feedbackbutton en Infocus
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordswebevaluatie, feedbackbutton, Infocus
dc.subject.courseuuCommunicatiestudies


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record