dc.rights.license | CC-BY-NC-ND | |
dc.contributor.advisor | van Erven, E. | |
dc.contributor.author | Hoeksma, A. | |
dc.date.accessioned | 2010-08-26T17:00:58Z | |
dc.date.available | 2010-08-26 | |
dc.date.available | 2010-08-26T17:00:58Z | |
dc.date.issued | 2010 | |
dc.identifier.uri | https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/5341 | |
dc.description.abstract | Deze scriptie richt zich op Viewpoints, een relatief nieuwe, fysieke acteurstraining die tevens ingezet wordt als methode om interdisciplinair theaterwerk te genereren. In de scriptie wordt vanuit kritisch oogpunt gereflecteerd op de oorsprong van de Viewpointmethode, haar verschillende toepassingen, de positionering van de techniek en het discours dat over de Viewpoints gaande is. Bovendien heb ik middels diverse interviews met Nederlandse theatermakers het gebruik van – de van oorsprong Amerikaanse – Viewpoints in Nederland onderzocht. In het tweede gedeelte van de scriptie ga ik in de vorm van een visionair essay in op de mogelijke rol van een dramaturg binnen een artistiek proces waarin Viewpoints worden gebruikt. Er wordt beschreven hoe een Viewpointproces eruit kan zien en hoe een dramaturg zich hierin zou kunnen begeven. Daarbij wordt aandacht besteed aan zowel de eisen die de methode aan een dramaturg stelt als de mogelijkheden die ze biedt. | |
dc.description.sponsorship | Utrecht University | |
dc.format.extent | 958794 bytes | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | nl | |
dc.title | Dramaturgie van de Viewpoints: Een onderzoek naar de mogelijke rol van een dramaturg binnen een artistiek proces waarin gebruik wordt gemaakt van Viewpoints | |
dc.type.content | Master Thesis | |
dc.rights.accessrights | Open Access | |
dc.subject.keywords | viewpoints, dramaturgie | |
dc.subject.courseuu | Theaterwetenschap (Theatre Studies) | |