Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorKeilbach, Judith
dc.contributor.advisorvan Beusekom, Ansje
dc.contributor.authorDijk, G. van
dc.date.accessioned2010-08-25T17:00:33Z
dc.date.available2010-08-25
dc.date.available2010-08-25T17:00:33Z
dc.date.issued2010
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/5306
dc.description.abstractIk ga uit van de theorieën van Siegfried Kracauer en André Bazin, vertegenwoordigers van de realistische traditie binnen de filmtheorie. Binnen deze traditie, die ontstond als een reactie op formalistische filmtheorieën, wordt film bepleit als een medium dat de mens weer in harmonie moet brengen met de omringende fysieke werkelijkheid. Kracauer en Bazin ontwikkelden hun theorieën apart van elkaar, maar werden beiden geïnspireerd door het Italiaanse neorealisme. De filmstroming reageerde op de roep van intellectuelen om een echte Italiaanse filmcultuur te creëren die de cinematografische middelen zou inzetten om de mens te representeren in zijn echte, realistische omgeving, op een manier waarop alle Italianen die realiteit ervaren. De films gingen in op verschillende aspecten van het Italiaanse leven; de historie, geografie, cultuur, taal en identiteit en zorgde voor een representatie van verschillende klassen, sekse, afkomst en seksualiteit. De filmmakers toonden bepaalde morele ideeën over het goed en kwaad, waarheid en leugens, heldendom en lafheid. De verhandeling van deze ideeën was subtiel en complex; het goede won niet altijd van het kwade, het slechte kon worden beloond. De neorealistische film representeerde op die manier de ‘echte’ wereld. Het neorealisme heeft zijn impact gehad op de filmgeschiedenis en blijft zijn invloed hebben op filmmakers tot op de dag van vandaag. In dit onderzoek wil ik aantonen hoe regisseur Matteo Garrone in Gomorra een realistisch effect creëert door onder andere terug te grijpen op stijlkenmerken uit het Italiaanse neorealisme. Middels een filmanalyse op verschillende niveaus zal ik de betekenisgevende elementen blootleggen en aantonen op welke manier deze werken in het creëren van een realistisch effect.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent460808 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleEen realistische esthetiek: Gomorra.
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsBazin, Kracauer, neorealisme, Italiaanse film, Gomorra, maffia
dc.subject.courseuuFilm- en Televisiewetenschap


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record