Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorJansen, Frank
dc.contributor.advisorEvers-Vermeul, Jacqueline
dc.contributor.authorDijk, A.M. van
dc.date.accessioned2010-08-24T17:01:24Z
dc.date.available2010-08-24
dc.date.available2010-08-24T17:01:24Z
dc.date.issued2010
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/5292
dc.description.abstractDe schrijfadviseur Rudolph Flesch bedacht halverwege de twintigste eeuw een manier om tot een goede samenhang tussen zinnen te komen. Volgens hem moeten de draden van een zin allemaal dezelfde kant uitgaan en moet de lezer door de tekst worden voortgeduwd, alsof hij op een roltrap staat. Deze ideeën vormen de basis voor een schrijfstijl die we stuwend schrijven zullen noemen. Onder stuwend schrijven verstaan we het oproepen van een (denkbeeldige) vraag bij de lezer in een zin en het beantwoorden van deze vraag in de volgende zin. Stuwend geschreven zinsovergangen kunnen op verschillende manieren tot stand komen, bijvoorbeeld doordat de schrijver een denkbeeldige vraag oproept bij de lezer of doordat hij woorden oningevuld laat. Aangezien deze schrijfstijl teksten zowel begrijpelijker als spannender kan maken, is in deze masterscriptie een corpusonderzoek uitgevoerd naar de toepassing van deze schrijfstijl in teksten die bedoeld zijn om lezers te vermaken en in teksten waarvan het belangrijk is dat zij goed begrepen worden. Hierbij is specifiek gekozen voor artikelen uit populair wetenschappelijke tijdschriften en schoolboekteksten. Uit het onderzoek is gebleken dat in beide genres ruim twintig procent van de zinsovergangen op stuwende wijze geschreven wordt. De stuwend geschreven zinsovergangen bleken vooral tot stand te zijn gekomen doordat de schrijvers denkbeeldige vragen oproepen bij de lezers en zelfstandig naamwoordgroepen oningevuld laten. De twee genres bleken significant van elkaar te verschillen in het type middelen dat de schrijvers van de teksten gebruiken om tot stuwend geschreven zinsovergangen te komen: schrijvers van teksten uit populair wetenschappelijke tijdschriften maken namelijk meer gebruik van leestekens en oningevulde woordsoorten dan schrijvers van schoolboekteksten.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent218624 bytes
dc.format.mimetypeapplication/msword
dc.language.isonl
dc.titleStuwend schrijven: Een corpusonderzoek naar aanleiding van de adviezen van de schrijfadviseur Rudolph Flesch
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.courseuuCommunicatiestudies


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record