Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorPander Maat, H.
dc.contributor.advisorJansen, F.
dc.contributor.authorBroer, R.
dc.date.accessioned2010-08-24T17:01:15Z
dc.date.available2010-08-24
dc.date.available2010-08-24T17:01:15Z
dc.date.issued2010
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/5281
dc.description.abstractDe media maken bewust of onbewust een keus in de manier waarop het nieuws naar buiten wordt gebracht. De manier waarop nieuws naar buiten wordt gebracht, kan een grote invloed hebben op de manier waarop mensen het nieuws verwerken. Uit eerder onderzoek blijkt dat mensen een nieuwsbericht verwerken aan de hand van het frame waarin het nieuwsbericht wordt aangeboden. Ook blijkt uit eerder onderzoek dat de naarmate de toon van het nieuws negatiever wordt in een land, het algemene vertrouwen in dat land ook afneemt. Met dit onderzoek heb ik geprobeerd aan te tonen op welke manier mensen van het verwerken van een bericht naar een verandering van attitude gaan. Dit is gedaan door proefpersonen een aantal versies van een fictief nieuwsbericht te laten lezen. Deze nieuwsberichten varieerden in het soort frame (economic consequences frame vs. conflict frame) en in de plaats die het frame inneemt in het nieuwsbericht (primair vs. secundair). Hieruit blijkt dat proefpersonen die het bericht aangeboden hebben gekregen in het conflict frame in twee van de vier gevallen een negatievere attitude hebben tegenover de besproken onderwerpen in het nieuwsbericht dan proefpersonen die het bericht kregen aangeboden in het economic consequences frame. Verder blijkt ook de plaats die het frame inneemt in het bericht van belang. In de primair geframede versie hebben mensen over het algemeen een negatievere attitude dan in de secundair geframede versie. Wanneer gekeken wordt naar de spreiding van de scores blijkt dat proefpersonen die de primair geframede versie aangeboden hebben gekregen vaak een extremere attitude hebben dan proefpersonen die het bericht aangeboden hebben gekregen in de secundair geframede versie. De attitudes in het primair geframede versie liggen dus verder van elkaar verwijderd dan in de secundair geframede versie.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent447428 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleDe AOW-leeftijd. Breekpunt? Een onderzoek naar de invloed van framing op attitudevorming tijdens de financiële crisis
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsframing, frames, financial crisis, financiele crisis, prominentie
dc.subject.courseuuCommunicatiestudies


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record