Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorLiem, Pretty
dc.contributor.authorWitte, A.E.
dc.date.accessioned2010-08-18T17:00:24Z
dc.date.available2010-08-18
dc.date.available2010-08-18T17:00:24Z
dc.date.issued2010
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/5225
dc.description.abstractIn opdracht van Ipse de Bruggen, locatie Midden-Holland, is onderzoek gedaan naar de huidige situatie betreffende de vrijwilligers die werkzaam zijn bij de organisatie. De hoofdvraag die centraal staat in dit onderzoek is de volgende: 'Wat zijn de problemen in de huidige manier van vinden en binden van vrijwilligers bij Ipse de Bruggen Midden Holland en welke verbeteringen zijn nodig om het vinden en binden van vrijwilligers te verbeteren en een groter en meer actief vrijwilligersbestand te verkrijgen?' Het antwoord op deze vraag is opgesteld aan de hand van interviews met twee groepen respondenten; nieuwe vrijwilligers en vrijwilligers. Onder de eerste groep worden vrijwilligers verstaan die minder dan één jaar als onbetaalde werknemers actief zijn bij Ipse de Bruggen. Onder de tweede groep vallen alle vrijwilligers die minstens één jaar vrijwilliger zijn. In de interviews is gesproken over een aantal dingen dat volgens theorieën belangrijk is voor het vinden van vrijwilligers; zoals methoden van werven (Bekkers, 2005 en Putnam, 2000) en de persoonskenmerken van de vrijwilliger (Bekkers, 2002 en 2005). Ook zijn onderwerpen over het binden van vrijwilligers opgenomen in de gesprekken, te weten communicatie met en naar de vrijwilliger, begeleiding van en de waardering van de vrijwilliger (Vilans en Verwey-Jonker Instituut, 2008). De gesprekken met de respondenten gaven een duidelijk beeld van de huidige situatie bij Ipse de Bruggen. Het grootste probleem bij Ipse de Bruggen op het gebied van vinden van vrijwilligers is de passieve manier van werven van vrijwilligers. Door onduidelijke communicatie met en naar vrijwilligers worden daarnaast sommige vrijwilligers niet ingezet, ingezet op verkeerde plaatsen of staan vrijwilligers ingeschreven terwijl ze niet langer vrijwilligerswerk doen. Ook weten veel vrijwilligers niet waar ze aan toe zijn met het werk dat ze doen; ze hebben geen duidelijk aanspreekpunt. Wat betreft het behouden van de onbetaalde werknemers, blijkt dat slechts weinig van de vrijwilligers zich gewaardeerd voelen door Ipse de Bruggen. De aanbevelingen die volgen uit de conclusies van dit onderzoek, behelzen allereerst het verbeteren van de methodes van werven die Ipse de Bruggen momenteel hanteert. Vervolgens komt het aanstellen van een Coördinator Vrijwilligerswerk als aanbeveling naar voren, om de communicatieproblemen en onduidelijkheden te verminderen. Ook enkele aandachtspunten voor verbetering van het uiten van waardering komen naar voren, net als methoden om het persoonlijke contact tussen de vrijwilligers en de medewerkers van Ipse de Bruggen te verbeteren.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent505047 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleIpse de Bruggen & het vinden en binden van vrijwilligers
dc.type.contentBachelor Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsWerven
dc.subject.keywordsbehouden, vrijwilligers, vrijwilligerswerk, zorginstelling
dc.subject.courseuuAlgemene Sociale Wetenschappen


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record