Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorPrinzie, P
dc.contributor.authorWisselink, H.
dc.contributor.authorLinde, L. te
dc.date.accessioned2010-08-03T17:00:46Z
dc.date.available2010-08-03
dc.date.available2010-08-03T17:00:46Z
dc.date.issued2010
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/5085
dc.description.abstractDit onderzoek wil inzicht geven in de relatie tussen de persoonlijkheid van het kind en het opvoedgedrag van ouders. Daarvoor zijn data van de lopende longitudinale Vlaamse Studie naar Opvoeden, Persoonlijkheid en Probleemgedrag (Prinzie et al., 2003) gebruikt in een mediatie analyse (N= 443). Ouders hebben vragenlijsten ingevuld waarmee de mate van opvoedingscompetentie is gemeten en de persoonlijkheid (Big Five) van hun kind. Warmte en overreactiviteit zijn drie jaar later gemeten. Bootstrap analyses laten zien dat opvoedingscompetentie een mediërende rol heeft in de longitudinale relatie tussen de persoonlijkheid van het kind en opvoedgedrag van ouders. Een sterke mediërende rol bij zowel moeders als vaders is gevonden in de relatie tussen welwillendheid en overreactiviteit en tussen emotionele stabiliteit en warmte. De resultaten bieden een inhoudelijke bijdrage aan programma’s voor opvoedingsondersteuning.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent238311 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleDe Longitudinale Relatie tussen de Persoonlijkheid van het Kind en Opvoedgedrag van Ouders: de Mediërende Rol van Opvoedingscompetentie
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsPersoonlijkheid kind
dc.subject.keywordsopvoedingscompetentie
dc.subject.keywordswarmte
dc.subject.keywordsoverreactiviteit
dc.subject.courseuuOrthopedagogiek


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record