Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorHooft-Leemans, Drs G. van der
dc.contributor.advisorLinge, Dr. R.H. van
dc.contributor.authorKlijs, H.
dc.date.accessioned2010-07-30T17:01:48Z
dc.date.available2010-07-30
dc.date.available2010-07-30T17:01:48Z
dc.date.issued2010
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/5047
dc.description.abstractSuccesvolle adoptie van e-learning in de verpleging. Een onderzoek naar de relatie tussen persoonskenmerken van verpleegkundigen, individueel leren, teamleren, innovatiekenmerken, teamkenmerken en hun invloed op adoptie van e-learning in de verpleging. Samenvatting DOEL Het doel van dit onderzoek was het verkrijgen van inzicht in persoonskenmerken van verpleegkundigen, individueel leren, teamleren, innovatiekenmerken en teamkenmerken en hun invloed op de adoptie van e-learning in de algemene gezondheidszorg. METHODE Een kwantitatief, cross-sectioneel correlationeel survey onderzoek is uitgevoerd. Middels een gelegenheidssteekproef zijn data verzameld van 105 verpleegkundigen werkzaam binnen de specialismen longgeneeskunde, cardiologie, cardiochirurgie, IC/CCU en IC. Er is gebruik gemaakt van de meetinstrumenten Vragenlijst Werkplek Leerstijlen Verpleegkundigen (VWLV), Team Learning Survey (TLS), vragenlijst waargenomen innovatiekenmerken en waargenomen organisatie(team)kenmerken en de Visuele Analoge Score (VAS). Daarnaast zijn de demografische gegevens gevraagd. Beschrijvende en vergelijkende statistiek is uitgevoerd om de data te analyseren. RESULTATEN De resultaten tonen een significante (niet causaal) negatief verband tussen leeftijd en adoptiebereidheid. Er is geen verband aangetoond tussen de andere onderzochte persoonskenmerken en adoptiebereidheid. Er blijkt wel een causaal verband te zijn tussen de individuele leeractiviteit ‘het opdoen van werkervaring’, teamleren en adoptiebereidheid. Teamleren heeft hierbij de meeste invloed op adoptiebereidheid. Uit de fit analyse blijken de scores op de verschillende variabelen geen invloed te hebben op de adoptiebereidheid van e-learning. Kijkend naar de individuele leeractiviteiten van verpleegkundigen valt op dat vijf van de zeven onderzochten leeractiviteiten significant negatief samenhangen met het aantal jaren dat verpleegkundigen werkzaam zijn en het aantal jaren dat verpleegkundigen werkzaam zijn op de huidige afdeling. CONCLUSIE Een verband tussen de persoonskenmerken van verpleegkundigen, individueel leren, teamleren, innovatiekenmerken en teamkenmerken op het bereiken van een fit met adoptiebereidheid van e-learning komt niet naar voren. Uit de resultaten is echter wel informatie naar voren gekomen die van belang is voor de adoptie van e-learning en andere innovaties Trefwoorden: persoonskenmerken, individueel leren, teamleren, adoptie, e-learning.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent26624 bytes
dc.format.extent24064 bytes
dc.format.extent162477 bytes
dc.format.mimetypeapplication/msword
dc.format.mimetypeapplication/msword
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleSuccesvolle adoptie van e-learning in de verpleging.
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsTrefwoorden: persoonskenmerken, individueel leren, teamleren, adoptie, e-learning. Keywords: personality characteristics, individual learning, team learning, adoption, e-learning.
dc.subject.courseuuVerplegingswetenschap


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record