Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorHillebrandt, Maarten
dc.contributor.authorEck, Sven van
dc.date.accessioned2025-08-30T00:01:09Z
dc.date.available2025-08-30T00:01:09Z
dc.date.issued2025
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/50160
dc.description.abstractDesinformatiecampagnes vormen een groeiende bedreiging voor de integriteit van verkiezingen. Deze studie onderzoekt de samenhang tussen indicatoren voor mogelijke blootstelling aan online desinformatie en de verandering van stemgedrag tijdens de Duitse Bondsdagverkiezingen van 2021. Op basis van een kwantitatieve analyse van de GLES surveydata, aangevuld met een kwalitatieve tijdlijnreconstructie, wordt deze relatie getoetst. De analyse toont een opvallend patroon: indicatoren voor desinformatieblootstelling, zoals een laag vertrouwen in traditionele media en hoofdzakelijk gebruik van sociale media voor politiek nieuws, hangen significant samen met een kleinere kans op stemverandering. De conclusie is dat de impact van desinformatie in deze casus niet zozeer ligt in het overtuigen van kiezers (conversie), maar in het versterken van bestaande overtuigingen (consolidatie).
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.language.isoNL
dc.subjectDeze scriptie gaat over desinformatiecampagnes tijdens verkiezingen van Europese lidstaten, in deze Duitsland en de Bondsdagverkiezingen van 2021. In het onderzoek wordt gekeken of er samenhang bestaat tussen blootstelling aan online desinformatie en veranderingen van stemgedrag.
dc.titleConsolidatie versus Conversie
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsDesinformatie; verkiezingen; democratie; stemgedrag
dc.subject.courseuuPubliek management
dc.thesis.id53279


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record