Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.authorZee, Lisa van der
dc.date.accessioned2025-08-29T15:01:06Z
dc.date.available2025-08-29T15:01:06Z
dc.date.issued2025
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/50149
dc.description.abstractOuderlijke disciplineringstechnieken spelen een cruciale rol in de ontwikkeling van jonge kinderen. Een mogelijke voorspeller voor disciplineringstechnieken is PSE. Het huidige onderzoek heeft onderzocht of er een associatie is tussen PSE en het toepassen van positieve en harde disciplinering bij ouders van peuters. Daarbij is onderzocht of deze associatie verschillend is voor moeders en vaders van peuters. In een steekproef van 285 ouders van een peuter van 2 tot 4 jaar (M = 35,69 maanden, SD = 9,11) zijn PSE, positieve en harde disciplinering gemeten middels vragenlijsten (i.e. NOSI, CECPAQ). In huidig onderzoek scoorden moeders significant hoger op positieve disciplinering dan vaders (t (283) = 2.49, p = .013). Er zijn geen significante verschillen gevonden tussen moeders en vaders in de mate van PSE (t (283) = -.90, p = .369) en harde disciplinering (t (283) = -.58, p = .561). De resultaten laten zien dat een hogere mate van PSE geassocieerd is met minder harde disciplinering, en dat deze relatie hetzelfde is voor moeders en vaders. Daarnaast blijkt voor vaders dat een hogere mate van PSE geassocieerd is met meer positieve disciplinering, terwijl deze associatie voor moeders niet statistisch significant bleek. De moderatie-analyse liet echter zien dat deze relatie tussen PSE en positieve disciplinering even sterk is voor moeders en vaders. Concluderend kan worden gesteld dat PSE bij zowel moeders als vaders van peuters een rol speelt in disciplineringstechnieken en dat moeders en vaders niet verschillen in de associatie tussen PSE en positieve en harde disciplinering.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.language.isoNL
dc.titleDe Associatie tussen Parental Self-Efficacy en Positieve en Harde Disciplinering: Verschillend voor Moeders en Vaders van Peuters?
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsPSE, positieve disciplinering, harde disciplinering, moeders, vaders, peuters
dc.subject.courseuuClinical Child, Family and Education Studies
dc.thesis.id53314


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record