dc.rights.license | CC-BY-NC-ND | |
dc.contributor.advisor | Giordano, Carlo | |
dc.contributor.author | Blom, Stephan | |
dc.date.accessioned | 2025-08-29T00:02:51Z | |
dc.date.available | 2025-08-29T00:02:51Z | |
dc.date.issued | 2025 | |
dc.identifier.uri | https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/50126 | |
dc.description.abstract | Deze scriptie analyseert pragmatisch-linguïstische verschillen tussen business-to
business (B2B) commerciële brieven van Italiaanse en Nederlandse MKB-ondernemingen.
Het doel is te identificeren hoe schrijfconventies en communicatieve keuzes van bedrijven in
de twee culturele contexten variëren, met het oog op het aangaan van nieuwe zakelijke
samenwerkingen in het eigen land. Op basis van een corpus van eenentwintig brieven,
waarvan elf Italiaans en tien Nederlands, is de structuur zowel op micro- als op macroniveau
geanalyseerd. De vergelijking vindt plaats op microniveau, door toepassing van de Politeness
Theory (Brown & Levinson, 1987) en het model Stance & Engagement (Hyland, 2018), en op
macroniveau via de Move Analysis van Swales (1990). De resultaten tonen aan dat de
Italiaanse brieven de voorkeur geven aan negatieve beleefdheidsstrategieën en een
relatiegerichte structuur, terwijl de Nederlandse brieven kiezen voor een directere en
functionelere structuur, met een hogere frequentie van positieve beleefdheidsstrategieën. Deze
verschillen weerspiegelen uiteenlopende culturele patronen en bieden relevante implicaties
voor intercultureel professioneel schrijven. | |
dc.description.sponsorship | Utrecht University | |
dc.language.iso | IT | |
dc.subject | Onderzoek naar pragmathische verschillen tussen Italiaanse en Nederlandse Business-to-Business promotionele zakelijke brieven. | |
dc.title | Differenze pragmatiche tra le lettere promozionali B2B italiane e olandesi: mosse,
cortesia e coinvolgimento. | |
dc.type.content | Master Thesis | |
dc.rights.accessrights | Open Access | |
dc.subject.keywords | Italiaans, Nederlands, B2B-persuasieve brieven, politeness theory, stance &
engagement, move analysis. | |
dc.subject.courseuu | Interculturele communicatie | |
dc.thesis.id | 53245 | |