dc.rights.license | CC-BY-NC-ND | |
dc.contributor.advisor | van Nijnatten, Prof. dr. Carol | |
dc.contributor.author | Ariëns, V.R. | |
dc.date.accessioned | 2010-07-28T17:00:57Z | |
dc.date.available | 2010-07-28 | |
dc.date.available | 2010-07-28T17:00:57Z | |
dc.date.issued | 2010 | |
dc.identifier.uri | https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/4978 | |
dc.description.abstract | De Autism Diagnostic Observation Schedule - Generic (ADOS-G) is een semigestructureerd observatiemiddel om autisme of een autisme spectrumstoornis te constateren. Hierin wordt onder andere het niveau van de conversatieprestaties vastgesteld. Goede conversatieprestaties worden bij een ADOS-G afname gescoord met een 0. Deze zogenoemde 0-score representeert volgens de ADOS-G de conversatieprestaties van een gemiddelde jongere. Hieraan wordt in de kinder- en jeugdpsychiatrie van het Erasmus MC - Sophia echter getwijfeld. Het vermoeden bestaat dat er teveel gevraagd wordt van een jongere op het onderdeel ‘conversatie’ van de ADOS-G. Met dit onderzoek wilde ik een antwoord geven op de vraag of de 0-score op het onderdeel conversatie van de ADOS-G de conversatieprestaties van een gemiddelde jongere representeert. Om deze vraag te beantwoorden zal de ADOS-G voor dit onderzoek bij een groep normale jongeren worden afgenomen. Hierbij wordt gekeken of zij een 0-score halen. Ter controle zullen deze resultaten vergeleken worden met een groep jongeren met een autisme spectrumstoornis die een 0-score hebben gehaald op het onderdeel conversatie. Aan de hand van transcripten van de afnamen zal geanalyseerd worden hoeveel conversaties en conversatie-uitingen er daadwerkelijk voorkomen tijdens een afname. Dit om de door de arts toegekende 0-score te controleren, en een goede vergelijking te kunnen maken aan de hand van het aantal conversaties en uitingen. Op deze manier kan gekeken worden of de 0-score van de ADOS-G de conversatieprestaties van een gemiddelde jongeren representeert.
Naast deze vergelijking zal er ook een analyse worden gemaakt van de onderzoekssituatie waarin de ADOS-G wordt afgenomen. Aangezien dit in een institutionele setting gebeurt verwacht ik dat dit van invloed is op de conversatieprestaties van jongeren tijdens een ADOS-G afname. Ik ga op zoek naar aanwijzingen die er op duiden dat deze institutionele setting consequenties heeft voor de prestaties op het onderdeel conversatie van beide groepen.
Dit resultaten van dit onderzoek laten zien dat de 0-score representatief is voor de conversatieprestaties van een gemiddelde jongere. Het vermoeden van de polikliniek kinder- en jeugdpsychiatrie van het Erasmus MC – Sophia is dus niet juist. Daarnaast laat dit onderzoek ook zien dat hoewel beide groepen het minimum aantal benodigde conversaties ruim overstijgen er ook geen verschil wordt gevonden in het maximum aantal conversaties. Ook in het aantal conversatie-uitingen werd geen verschil gevonden. Daarnaast kunnen we aan de hand van de resultaten van dit onderzoek concluderen dat de institutionele setting van de ADOS-G van invloed is op de conversatieprestaties van jongeren. | |
dc.description.sponsorship | Utrecht University | |
dc.format.extent | 258528 bytes | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | nl | |
dc.title | Conversatie in de ADOS-G | |
dc.type.content | Master Thesis | |
dc.rights.accessrights | Open Access | |
dc.subject.keywords | Conversatie, communicatie, autisme, autisme spectrumstoornis, ADOS-G, conversatieprestaties, jongeren, 0-score, institutionele setting, instituties, setting | |
dc.subject.courseuu | Communicatiestudies | |