Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorRap, S.E.
dc.contributor.advisorWeijers, I.
dc.contributor.authorLeeuw, M.A.F. de
dc.contributor.authorVeen, L.
dc.date.accessioned2010-07-28T17:00:34Z
dc.date.available2010-07-28
dc.date.available2010-07-28T17:00:34Z
dc.date.issued2010
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/4969
dc.description.abstractAchtergrond: Ieder jaar verschijnen duizenden kinderen voor de kinderrechter. Voor veel jongeren is dit een indrukwekkende gebeurtenis. Jongeren weten in veel gevallen niet wat ze kunnen verwachten. Ze zijn vaak niet geïnformeerd over de procedures, de functie van de procespartijen en hun eigen rol tijdens de zitting. Doel: Het doel van dit onderzoek is te laten zien hoe adolescenten de zitting ervaren op cognitief en sociaal-emotioneel gebied. Resultaten: De resultaten wijzen uit dat er verschillende factoren verantwoordelijk zijn voor de ervaring op sociaal-emotioneel en cognitief gebied, zoals bijvoorbeeld geslacht, voorbereiding en frequentie. Conclusies: De belangrijkste conclusie is dat alle kinderen negatieve emoties ervaren tijdens de zitting en dan met name de jonge kinderen. De hoofdfactor voor het begrijpen van de zitting is het schoolniveau. Hoewel, in specifieke cognitieve aspecten is er invloed van geslacht en frequentie.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent649487 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleErvaring van minderjarigen tijdens een rechtszitting op sociaal-emotioneel en cognitief gebied
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsJeugdrecht
dc.subject.keywordservaring
dc.subject.keywordssociaal-emotioneel
dc.subject.keywordscognitief.
dc.subject.courseuuOrthopedagogiek


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record