dc.rights.license | CC-BY-NC-ND | |
dc.contributor.advisor | Weerd, Pomme van de | |
dc.contributor.author | Ree, Elske van der | |
dc.date.accessioned | 2025-08-08T23:01:21Z | |
dc.date.available | 2025-08-08T23:01:21Z | |
dc.date.issued | 2025 | |
dc.identifier.uri | https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/49648 | |
dc.description.abstract | Aanleiding en doel: Jongeren ervaren steeds vaker prestatiedruk, voornamelijk veroorzaakt door school-gerelateerde factoren en maatschappelijke verwachtingen. Een veilig en positief schoolklimaat en een ondersteunende omgeving dragen bij aan de vermindering van prestatiedruk. Het doel van dit onderzoek is om inzicht te krijgen in hoe onderwijsprofessionals op voortgezetonderwijsscholen hun rol zien in het verminderen van prestatiedruk en hoe hun initiatieven van scholen aansluiten op deze rol. Methode: Door middel van semigestructureerde interviews met afdelings-/schoolleiders (n = 4) en docenten (n = 8) zijn de ervaringen van onderwijsprofessionals in kaart gebracht. Resultaten: Scholen zijn zich bewust van hun rol in het verminderen van prestatiedruk. Factoren als verwachtingen vanuit jezelf, ouders en docenten zorgen voor prestatiedruk. Het schoolbeleid en toetsing zijn van invloed op de ervaren prestatiedruk. Scholen proberen dit te verminderen door begeleiding, communicatie, een positief schoolklimaat en maatwerk in het curriculum. Het onderwijssysteem en maatschappelijke verwachtingen dragen bij aan de ontwikkeling van prestatiedruk. Conclusie: De school speelt een cruciale rol in het verminderen van prestatiedruk, door een veilige, ondersteunende omgeving te bieden. Investeren in sterke relaties, een positief klimaat en zorgstructuren is essentieel. Maatschappelijke thema’s als sociale media en meritocratische idealen vragen aandacht. Niet alle factoren liggen binnen de invloed van de school, bredere maatschappelijke kwesties vragen gezamenlijke verantwoordelijkheid van opvoeders, beleidsmakers en de samenleving. | |
dc.description.sponsorship | Utrecht University | |
dc.language.iso | NL | |
dc.subject | Kwalitatief onderzoek naar hoe onderwijsprofessionals in het voortgezet onderwijs prestatiedruk ervaren en aanpakken | |
dc.title | 'De prestatiegeneratie: loslaten of aandraaien'
Kwalitatief onderzoek naar hoe onderwijsprofessionals in het voortgezet onderwijs prestatiedruk ervaren en aanpakken | |
dc.type.content | Master Thesis | |
dc.rights.accessrights | Open Access | |
dc.subject.keywords | Prestatiedruk; Onderwijs; Welzijn; Schoolbeleid; Maatschappij | |
dc.subject.courseuu | Youth, Education and Society | |
dc.thesis.id | 51061 | |