Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorMoraru, Mirona
dc.contributor.authorTaylor, Caitlyn
dc.date.accessioned2025-08-07T00:03:22Z
dc.date.available2025-08-07T00:03:22Z
dc.date.issued2025
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/49613
dc.description.abstractThis qualitative study explores how teachers in Dutch schools perceive the impact of bilingualism on the social identity development and sense of belonging of migrant-background youth. Drawing on semi-structured interviews with five teachers from urban schools, the study explores (1) how teachers understand the role of bilingualism in shaping students’ social identity and sense of belonging, and (2) what teachers identify as existing practices and limitations to school support in these domains. Thematic analysis was used to examine the interview data. Teachers perceived bilingualism as both an asset and a challenge: while it allows students to maintain strong ties to their family’s culture, it also could complicate sense of belonging in school. Teachers perceived Moroccan-background youth as especially vulnerable. During interviews, the teachers highlighted existing resources to support bilingual children. This study highlights the need for educational practices that go beyond language acquisition, supporting students by recognizing the sociocultural complexities that shape their school experiences. Teachers play a vital role in this process, but wider institutional support is essential for sustainable, inclusive change. Deze kwalitatieve studie onderzoekt hoe leraren in Nederlandse scholen de impact van tweetaligheid ervaren op de ontwikkeling van sociale identiteit en het gevoel van erbij horen van jongeren met een migratieachtergrond. Op basis van semigestructureerde interviews met vijf leraren van stedelijke scholen wordt onderzocht: (1) hoe leraren de rol van tweetaligheid begrijpen in het vormgeven van de sociale identiteit en verbondenheid van leerlingen, en (2) welke bestaande praktijken en beperkingen zij zien in schoolsupport op deze gebieden. De gegevens zijn geanalyseerd via thematische analyse. Leraren ervaarde tweetaligheid zowel als een kracht als een uitdaging: het stelt leerlingen in staat sterke banden met de cultuur van hun familie te behouden, maar kan ook emotionele expressie en sociale aansluiting op school bemoeilijken. Leraren zagen jongeren met een Marokkaanse achtergrond als bijzonder kwetsbaar. Deze studie benadrukt de noodzaak van onderwijspraktijken die verder gaan dan taalverwerving en studenten ondersteunen door erkenning van de socioculturele complexiteit van hun schoolervaringen. Leraren spelen hierin een essentiële rol, maar bredere institutionele steun is nodig voor duurzame, inclusieve verandering.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.language.isoEN
dc.subjectThe subject of the thesis is the social identity development and sense of belonging of bilingual youth with migrant backgrounds in Dutch schools, through the perspectives of teachers. In this qualitative study, in-depth semi-structured interviews were conducted with five teachers in five urban schools to gain insight into how they percieve their migrant-background youth's navigation with fitting in at school, and what educational and socioemotional support exists or is limited for them.
dc.titleBridging Two Worlds: Teachers’ Perspectives on Supporting the Social Identity and Sense of Belonging of Bilingual Migrant-Background Youth in Dutch Schools
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsbilingual youth; migration background; social identity; sense of belonging; Dutch schools; tweetalig jongeren; migratieachtergrond; sociale identiteit; gevoel van erbij horen; Nederlandse scholen
dc.subject.courseuuYouth, Education and Society
dc.thesis.id50408


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record