Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorDielissen, Gerrit-Bartus
dc.contributor.advisorCoenders, Marcel
dc.contributor.authorRaat, B.
dc.date.accessioned2010-07-27T17:00:57Z
dc.date.available2010-07-27
dc.date.available2010-07-27T17:00:57Z
dc.date.issued2010
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/4942
dc.description.abstractIn Nederland wonen een kwart miljoen vluchtelingen. Uit wetenschappelijke literatuur blijkt dat vluchtelingen een ander en complexer integratieproces doormaken dan vrijwillige migranten. Vrouwelijke vluchtelingen zijn bovendien kwetsbaarder dan mannelijke vluchtelingen. Zij worden vaker slachtoffer van (seksueel) geweld en hebben meer traumatische ervaringen, zowel in het land van herkomst, als tijdens het vluchten. Ondersteuning voor deze vluchtelingvrouwen is gezien hun positie in de samenleving dan ook van groot belang en maakt het voor hen makkelijker een weg te vinden in de maatschappij. Quality Centre Vluchtelingvrouwen te Utrecht ondersteunt vluchtelingvrouwen door middel van een coachingsproject. Zij koppelen deelneemsters aan een vrijwillige coach die hen persoonlijk begeleidt. Daarnaast worden activiteiten georganiseerd voor de deelneemsters en de coaches. Het Quality Centre beoogt de vrouwen optimaal te laten participeren in de Nederlandse samenleving, door hun talenten en kwaliteiten in te laten zetten. Tevens is uitbreiding van het sociale netwerk van de deelneemster een doelstelling van het Quality Centre. Er wordt gestreefd naar een goede match tussen de deelneemster en de coach, zodat zij ook na het traject contact blijven houden en een duurzame relatie opbouwen. Dit is bij de meeste koppels gelukt. Daarnaast spelen de activiteiten die het Quality Centre organiseert, een rol bij deze netwerkuitbreiding. In opdracht van deze organisatie is een proces- en product evaluatie uitgevoerd naar het coachingsproject. In dit onderzoek is gebleken dat de deelneemsters van dit coachingsproject goed participeren in de Nederlandse samenleving. Hierbij is gekeken naar positionering, acculturatie, identificatie met de Nederlandse samenleving en interactie met andere personen. Alle deelneemsters nemen een positie in de Nederlandse samenleving in, door het volgen van een opleiding of het hebben van werk (betaald of onbetaald). Zij spreken vrijwel allemaal de Nederlandse taal, of volgen hier lessen in. Niet iedereen voelt zich evenwel nog echt thuis in Nederland, dit blijkt een meer complex proces te zijn. Wel zijn de deelneemsters overwegend tevreden met het sociale netwerk dat zij via het coachingstraject hebben opgebouwd. Naast deze integratiefactoren, zijn het zelfbeeld, de sociale kaart van de deelneemsters en hun idee over beeldvorming en beleid onderzocht. Het zelfvertrouwen is bij een groot aantal deelneemsters toegenomen, dit blijkt bovendien vaak een belangrijke voorwaarde voor het werkelijk ondernemen van integratiestappen. De sociale kaart van de deelneemster is vergroot: zij weten de weg naar instanties inmiddels goed te vinden. De meeste deelneemsters vinden de beeldvorming over hen divers of negatief. Het Quality Centre kan mogelijk een rol spelen in de verbetering hiervan. Uit dit onderzoek blijkt dat deze onderzochte factoren van integratie sterk met elkaar verbonden zijn en elkaar beïnvloeden. Wanneer op één bepaald vlak positieve resultaten worden geboekt, versterkt dit ook ontwikkeling op andere terreinen. De integrale visie op coaching van het Quality Centre sluit dan ook goed aan op deze kettingreactie tussen de verschillende integratiefactoren. Positief wordt vooral het centraal stellen van de individuele ontwikkeling van de vluchtelingvrouwen beoordeeld. Uit het onderzoek blijkt dat het integrale model op het niveau van de organisatie goed gebruikt wordt en door de medewerksters gewaardeerd wordt. Gebleken is dat de ervaren steun van de coaches veel bijdraagt aan de activering van de deelneemsters, daarnaast wordt de praktische ondersteuning door de coaches gewaardeerd. De begeleiding die de deelneemsters van de coaches en het Quality Centre krijgen, is vergeleken met een aantal succesfactoren van coaching. Van deze factoren is bij het Quality Centre zeker sprake. De waarde van het unieke karakter van het Quality Centre is in dit onderzoek duidelijk geworden. Deze organisatie bestaat voor én door vluchtelingenvrouwen. Bovendien is dit geen ‘gewoon’ maatjesproject voor bepaalde tijd: er wordt aan uitbreiding van het sociale netwerk van de deelneemsters gewerkt en er worden duurzame relaties opgebouwd. De activiteiten die het Quality Centre organiseert zijn leerzaam en dragen bij aan de ondersteuning en de uitbreiding van het sociale netwerk van de vrouwen. De deelneemsters kunnen zich door de geboden steun en praktische hulp goed ontwikkelen en hun talenten en kwaliteiten inzetten in de Nederlandse samenleving!
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent704330 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleEen deur naar de Nederlandse samenleving en cultuur.
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsVluchtelingen
dc.subject.keywordsvluchtelingvrouwen
dc.subject.keywordscoaching
dc.subject.keywordsmaatjesproject
dc.subject.keywordsparticipatie
dc.subject.courseuuMulticulturalisme in vergelijkend perspectief


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record