Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorVis, Barbara
dc.contributor.authorNannes, Tess
dc.date.accessioned2025-07-25T23:01:26Z
dc.date.available2025-07-25T23:01:26Z
dc.date.issued2025
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/49395
dc.description.abstractSteeds meer vormen van burgerinspraak worden gedigitaliseerd. Eén van de redenen hiervoor is dat dit ervoor moet zorgen dat de drempel om deel te nemen voor groepen die normaal gesproken ondervertegenwoordigd zijn in politieke activiteiten wordt verlaagd. Toch lijkt dit geen panacee. Uit verschillend onderzoek blijkt dat onder andere praktisch opgeleiden ook aan online burgerplatforms minder vaak deelnemen dan burgers die theoretisch geschoold zijn. Dit roept de vraag op waarom burgers ervoor kiezen zich te onthouden van deelname aan online burgerplatforms. Met deze studie wordt onderzocht wat er achter de non-deelname zit van zowel theoretisch als praktisch opgeleiden. Met behulp van de Theory of Planned Behavior en het Civic Voluntarism Model is gekeken naar de rol van individuele houding, omgeving en beschikking over de juiste hulpmiddelen. Uit het onderzoek blijkt dat non-deelnemende theoretisch opgeleiden het betrekken van burgers bij het besluitvormingsproces middels online burgerplatforms vaker als niet-legitiem ervaren en zij vertrouwen hebben in de lokale bestuurders om besluiten te maken. Praktisch opgeleiden, daarentegen, zijn meer van mening dat het gebruik van online burgerplatforms wenselijk is. Echter voelen zij zich niet aangesproken om deel te nemen.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.language.isoNL
dc.subjectSteeds meer vormen van burgerinspraak worden gedigitaliseerd met het idee dat het de drempel voor deelname verlaagt. Hierdoor zouden mensen die zich normaal gesproken buitenhouden van de politiek eerder deelnemen. Toch lijken theoretisch opgeleiden nog steeds oververtegenwoordigd in digitale burgerplatforms. Dit onderzoek kijkt naar of de achterliggende beweegredenen voor non-deelname tussen praktisch en theoretisch opgeleiden verschillen en of dat een reden is voor dit gat.
dc.titleNON-DEELNAME AAN ONLINE BURGERPLATFORMS: de ervaringen van theoretisch en praktisch opgeleiden
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.courseuuBestuur en beleid
dc.thesis.id49349


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record