Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorJanssen, J
dc.contributor.authorBoer, M.J.
dc.date.accessioned2010-07-27T17:00:54Z
dc.date.available2010-07-27
dc.date.available2010-07-27T17:00:54Z
dc.date.issued2010
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/4936
dc.description.abstractDit onderzoek richt zich op de invloed van groepsgrootte op zowel de prestatie van de groep als het individu en de ervaren cognitieve belasting na het werken aan een gezamenlijke rekentaak. De deelnemers in dit onderzoek zijn leerlingen uit groep 8 van vijf verschillende basisscholen. De hoofdvraag in dit onderzoek is: Wat is de invloed van groepsgrootte op de effectiviteit en efficiëntie van zowel de individuele- als de groepsprestatie van leerlingen uit groep 8 bij het uitvoeren van een rekentaak?’. De verwachting is dat groepen met een groepsgrootte van drie tot vijf leerlingen een betere groepsprestatie en een lagere cognitieve belasting hebben dan groepen met twee leerlingen. Daarnaast zal het werken in groepen van drie tot vijf leerlingen een positiever effect hebben op de transfer van de leerstof, dan het werken in een groep van twee leerlingen. De gegevens zijn kwantitatief geanalyseerd. Uit het onderzoek blijkt dat leerlingen die in tweetallen hebben samengewerkt, zowel als groep en als individu, altijd lager scoren dan leerlingen die in drie-, vier of vijftallen hebben samengewerkt. Daarnaast ervaren leerlingen die in tweetallen samenwerken, de meeste cognitieve belasting ten opzichte van andere groepsgroottes bij alle drie de metingen van cognitieve belasting.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent235797 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleTweetallen de kluts kwijt! Een onderzoek naar de effectiviteit en efficiëntie van verschillende groepsgroottes bij samenwerkend leren.
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordssamenwerkend leren, groepsgrootte, cognitieve belastingstheorie
dc.subject.courseuuOnderwijskundig ontwerp en advisering


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record