Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorDamhuis, Koen
dc.contributor.authorStraten, Emma van
dc.date.accessioned2025-07-22T00:01:22Z
dc.date.available2025-07-22T00:01:22Z
dc.date.issued2025
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/49321
dc.description.abstractDeze masterscriptie onderzoekt de rol van opleidingsniveau in het vertrouwen van burgers in de rechterlijke macht. Hoewel het vertrouwen in de rechtspraak in Nederland relatief hoog is, blijkt uit bestaande literatuur en statistieken dat dit vertrouwen ongelijk verdeeld is over opleidingsgroepen. Hoogopgeleiden hebben namelijk significant meer vertrouwen dan laagopgeleiden. Door middel van diepte-interviews met zestien respondenten, acht hoogopgeleiden en acht laagopgeleiden, wordt kwalitatief onderzocht hoe deze verschillen zich uiten in percepties over de rechterlijke macht. De resultaten zijn gestructureerd aan de hand van drie dimensies: epistemologisch (waardering voor expertise), punitief (houding ten opzichte van strafmaat) en sociaaleconomisch (gevoelens van representatie en eerlijkheid). De resultaten tonen aan dat hoogopgeleiden meer vertrouwen hebben in de expertise en objectiviteit van rechters, vaker rehabilitatie verkiezen boven vergelding en zich gerepresenteerd voelen binnen de rechtspraak. Laagopgeleiden daarentegen ervaren meer afstand ten opzichte van de rechterlijke macht en uiten vaker zorgen over klassenjustitie en te milde strafmaten. Deze bevindingen kunnen inzicht geven in de ervaringen en percepties van laag- en hoogopgeleiden ten aanzien van de rechterlijke macht en kunnen de basis vormen voor grootschalig onderzoek.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.language.isoNL
dc.subjectIn deze scriptie is onderzoek gedaan naar het vertrouwen in de rechtsprekende macht in Nederland en hoe dit vertrouwen verschilt op basis van opleidingsniveaus. In dit exploratieve, kwalitatieve onderzoek is middels semi-gestructureerde diepte-interviews onderzocht hoe laag- en hoogopgeleiden de rechterlijke macht ervaren en waar zijn hun vertrouwen of wantrouwen baseren. In het onderzoek stonden drie dimensies centraal: de epistemologische-, punitieve- en sociaaleconomische dimensie.
dc.titleObjectief of Partijdig? Percepties van hoog- en laagopgeleiden ten aanzien van de rechtsprekende macht
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsVertrouwen; rechterlijke macht; rechtsstaat; populisme; opleidingsniveau; Nederland; wantrouwen; institutioneel vertrouwen; rechtsprekende macht; rechters; recht; kwalitatief; diepte-interview; exploratief; rechtspraak; straffen; rechtbank
dc.subject.courseuuBestuur en beleid
dc.thesis.id48898


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record