Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorWijnroks, A.
dc.contributor.advisorDouma, J.C.H.
dc.contributor.authorKlumper, C.
dc.contributor.authorKuijk, T.E. van
dc.date.accessioned2010-07-27T17:00:51Z
dc.date.available2010-07-27
dc.date.available2010-07-27T17:00:51Z
dc.date.issued2010
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/4931
dc.description.abstractIn tegenstelling tot de hoeveelheid cognitief onderzoek bij personen met Down Syndroom (DS) is er relatief weinig bekend over neuropsychologische profielen van dit syndroom. Door middel van neuropsychologisch onderzoek (NEPSY) bij 29 personen met DS zijn de twee functiedomeinen taalvaardigheid en visueel-spatiële verwerking vergeleken met 16 personen met Williams Syndroom (WS). Dit omdat uit wetenschappelijk literatuur blijkt dat personen met bovengenoemde syndromen sterk verschillen op deze functiedomeinen. Bij vergelijking tussen personen met DS en WS is gecorrigeerd voor verschillen in de mate van verstandelijke beperking. Zoals verwacht scoorden personen met DS significant hoger op het domein visueel-spatiële verwerking dan op het domein taalvaardigheid. Tevens scoorden zij significant hoger dan personen met WS op het domein visueel-spatiële verwerking. Dit was eveneens in overeenstemming met de verwachting. Het verwachte verschil dat personen met WS hoger zouden scoren dan personen met DS op taalvaardigheid, bleek niet significant. Van belang is daarom ook voor vervolgonderzoek te zorgen voor een meer homogene onderzoeksgroep. Een belangrijke aanbeveling voor de praktijk is dat ten opzichte van de taalvaardigheid de sterke kant van personen met DS binnen hun neuropsychologisch profiel de visueel-spatiële verwerking is. Deze relatief sterke vaardigheden kunnen ingezet worden in de begeleidingsstijl en ter compensatie van de zwakkere functiedomeinen, zoals taalvaardigheid.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent147175 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleDe neuropsychologische profielen van personen met Down Syndroom en Williams Syndroom. Verschillen in taalvaardigheid en visueel-spatiële verwerking
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsDown Syndroom
dc.subject.keywordsWilliams Syndroom
dc.subject.keywordsneuropsychologisch profiel
dc.subject.keywordsvisueel-spatiële verwerking
dc.subject.keywordstaalvaardigheid.
dc.subject.courseuuOrthopedagogiek


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record