Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorHemel, Ernst van den
dc.contributor.authorSpijker, Arjen
dc.date.accessioned2025-07-19T23:01:20Z
dc.date.available2025-07-19T23:01:20Z
dc.date.issued2025
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/49300
dc.description.abstractDeze masterscriptie onderzoekt hoe antiprotestantse katholieke apologeten het digitale mediumTikTok gebruiken. TikTok is een relatief nieuw platform, dat vooral gebruikt wordt door jongeren onder de 25. Bovendien zijn de mogelijke effecten van TikTok op de vorming van religieuze zelfidentiteit nog niet goed onderzocht.Gedurende drie maanden heb ik digitaal etnografisch onderzoek gedaan op het platform. Met behulp van de walkthrough method heb ik het algoritme getraind om een specifiek type content op het FYP te tonen. Op basis van deze eerste trainingsfase heb ik vijf onderwerpen geïdentificeerd die vaak door katholieke apologeten op het platform worden besproken. De onderzoeksdata, video's en comments, werden verzameld met behulp van de programma's Zeeschuimer en 4Cat.De vijf onderwerpen zijn: sola scriptura; katholieke versus protestantse esthetiek, pauselijk primaatschap en eenheid met Rome; Mariaverering en de eucharistie. Voor elk van deze onderwerpen zijn 20 video's verzameld en geanalyseerd, inclusief de comments bij elke video. De video's zijn geanalyseerd door middel van etnografische vignetten. Met deze vignetten als basis heb ik diepte-analyses gemaakt van de onderwerpen en discussies die in de video's aan bod kwamen. Met behulp van computationele methoden heb ik de reacties gevisualiseerd door de 100 meest gebruikte tokens, woorden en emoji’s, te selecteren en deze in een woordwolk te ordenen.De analyse toont een thematische continuïteit binnen de inhoud van katholieke apologetiek. Echter, de affordanties van TikTok veranderen drastisch hoe apologetiek wordt bedreven. De belangrijkste punten zijn de integratie van de bredere internetcultuur in apologetiek, het gebruik van audiovisuele methoden als centrale communicatiemethode en het negeren van zowel traditioneel kerkelijk gezag als diversiteit binnen de leer van de katholieke kerk. In het bijzonder moet aandacht worden besteed aan de algoritmische mediatie die extremistische en triggerende content lijkt te promoten. Dit creëert mogelijk een conservatieve pijplijn.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.language.isoNL
dc.subjectOnderzoek naar de wijze waarop katholieke apologeten het medium TikTok inzetten om hun religieuze identiteit te representeren.
dc.title‘Bro, literally just read the verses before lol🤣💀’: masterscriptie over antiprotestantse katholieke apologetiek op het digitale medium TikTok
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsTikTok; digitale media; digitale etnografie; computational methods; affective publics; apologetiek; katholicisme; protestantisme
dc.subject.courseuuReligie en Samenleving
dc.thesis.id48809


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record