Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorPoorthuis, A.
dc.contributor.authorHuijsdens, M.D.
dc.date.accessioned2010-07-27T17:00:49Z
dc.date.available2010-07-27
dc.date.available2010-07-27T17:00:49Z
dc.date.issued2010
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/4929
dc.description.abstractDe transitie van basisschool naar middelbare school is voor veel kinderen een grote gebeurtenis met veel veranderingen op sociaal gebied. Voor de transitie hebben ze allerlei verwachtingen over hoe geaccepteerd ze zullen zijn door klasgenoten in hun nieuwe klas. Eenmaal op de middelbare school kan de sociale acceptatie mee- of tegenvallen, wat volgens de sociometer theorie effect heeft op de zelfwaardering. In dit onderzoek zijn 322 kinderen (gem. leeftijd 12.2 jaar) gevolgd tijdens de transitie om te onderzoeken of zelfwaardering verandert door een discrepantie tussen de verwachting en perceptie van hun sociale acceptatie (SA). Hiervoor is hun zelfwaardering en verwachting SA voor de transitie gemeten (T1). Perceptie SA is net na de transitie gemeten (T2) en de zelfwaardering daarna (T3). Zoals verwacht voorspelt de discrepantie tussen wat een kind verwacht van zijn sociale acceptatie en hoe dit uiteindelijk uitpakt veranderingen in zelfwaardering. Deze resultaten ondersteunen de sociometer theorie.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent179547 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleZelfwaardering als ‘sociale thermometer’
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsSchooltransitie, zelfwaardering, sociometer theorie, sociale acceptatie, verwachtingen, basisschool, middelbare school
dc.subject.courseuuKinder- en jeugdpsychologie


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record